A tudatosságtól a cselekvésig

Hogyan hat a CHAVORE önálló tanulási programja a koragyermekkori fejlesztésre?

A CHAVORE partnerség keretében kidolgozott hét tanulási modul jól tükrözi a projekt célkitűzéseit a különböző helyi kontextusokban. Például a horvát, koszovói és magyar partnerek által fejlesztett modulok – amelyek a pszichológiai elsősegélynyújtásra, az érzelmi műveltségre és rezilienciára, illetve a befogadásra és az önmagunkról való gondoskodásra összpontosítanak – mind azt a közös meggyőződést tükrözik, hogy a válaszkész, figyelmes felnőtt-gyermek kapcsolatok alapvetőek a kisgyermekek jóllétének és fejlődésének támogatásában. 

A CHAVORE – Roma kisgyermekek mentális jólléte – projekt, amelyet az Európai Bizottság CERV programja finanszíroz, Európa több országában azon dolgozik, hogy előmozdítsa a kisgyermekek – különösen a hátrányos helyzetű közösségekből, például roma családokból származó gyermekek – mentális egészségét és jóllétét. A CHAVORE kulturálisan érzékeny képzési eszközökkel támogatja a kisgyermekkori nevelőket és a szülőket, ezáltal olyan környezeteket teremtve, ahol minden kisgyermek látható, hallható, és megfelelő gondoskodásban részesül már életének korai szakaszában. 

Az elmúlt hónapokban a konzorciumi partnerek egy önállóan végezhető online tanulási programot dolgoztak ki, amelyet azon kisgyermekkori szakemberek számára terveztek, akik közvetlen kapcsolatban állnak roma kisgyermekekkel és családjaikkal. Ez a tanulási lehetőség majd olyan ismeretekkel és gyakorlati eszközökkel látja el a szakembereket, amelyek támogatják a családok átfogó (holisztikus) jóllétét. 

A CHAVORE partnerség keretében kidolgozott hét tanulási modul jól tükrözi a projekt célkitűzéseit a különböző helyi kontextusokban. Például a horvát, koszovói és magyar partnerek által fejlesztett modulok – amelyek a pszichológiai elsősegélynyújtásra, az érzelmi műveltségre és rezilienciára, illetve a befogadásra és az önmagunkról való gondoskodásra összpontosítanak – mind azt a közös meggyőződést tükrözik, hogy a válaszkész, figyelmes felnőtt-gyermek kapcsolatok alapvetőek a kisgyermekek jóllétének és fejlődésének támogatásában. 

Az önállóan végezhető tanulási modulok a mindennapi tapasztalatok felhasználásával, valamint egy olyan kutatás eredményeire építve születtek, amelyben a projekt munkatársai kisgyermekkori szakemberek, szülők és 3–6 éves gyermekek igényeit és megküzdési stratégiáit vizsgálták. A tananyag arra ösztönzi a szakembereket, hogy reflektáljanak saját érzelmeikre, kulturális megéléseikre és kapcsolati mintáikra, és olyan változtatásokat indítsanak el, amelyek támogatják a gyermekek biztonságérzetét, önbizalmát és a közösséghez tartozás élményét. 

A bemutatott eszközök gyakorlatorientáltak, és részvételi módszertanon alapulnak: mesemondás, szerepjáték, szupervízió, önreflexiós gyakorlatok és megfigyelési stratégiák. Különösen fontos, hogy minden partner a saját helyi kontextusához igazíthatja a tanulási folyamatot. A próbaszakasz (pilot) megkezdése előtt egy validációs fázis is megvalósult. 

Ezek a tanulási modulok a tudatosságtól a cselekvés felé mozdítják a tanulót: képessé teszik a kisgyermekkori szakembereket arra, hogy ne csak felismerjék a sérülékeny gyermekek szükségleteit, hanem azokra gondoskodással, hozzáértéssel és tudatossággal válaszoljanak. 

A CHAVORE (jelentése „gyermekek” romani nyelven) projekt a hátrányos helyzetű közösségekben – különösen a roma közösségekben – élő kisgyermekek mentális egészségének és jóllétének előmozdítását célozza. A program az inkluzív, kulturálisan érzékeny kisgyermekkori nevelés és gondozás erősítését szolgálja öt országban. A kezdeményezés az International Step by Step Association (ISSA) és annak Romani Early Years Network (REYN) programjának szakmai tapasztalataira épül. A CHAVORE egy nemzetközi partnerség révén fejleszti a befogadó és válaszkész kisgyermekkori nevelést és gondozást. A projektet az Európai Bizottság finanszírozza, és a konzorcium tagjai az ISSA tagszervezetei: a projektet az Educational Research Institute (Szlovénia) vezeti. További partnerek: Open Academy Step by Step (OASbS), Partners Hungary Foundation (PH), Skola dokoran – Wide Open School (SD), and Kosovo Education Center (KEC), és az ISSA Hub. További információ: chavore.reyn.eu. 

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!