Munkahelyi konfliktuskezelés

Ha egy csapathoz tartozunk is, eltérő háttérből érkezünk, különféle tapasztalatokkal, személyiségjegyekkel, temperamentummal felvértezve. Bár közös célokért dolgozunk, néha mást utakon keresztül szeretnénk elérni azokat. Rengeteg helyzetben kellene mindenki számára elfogadható megoldásokat találnunk. Hogyan tudunk különbözőségeink ellenére hatékonyan és jól együttműködni?

Mit tehetek, ha konfliktusba kerültem kollégámmal vagy a vezetőmmel?

  • Elsőként érdemes a munkahelyi konfliktusra fejlődési és tanulási lehetőségként tekinteni – így rögtön könnyebb nekikezdeni a feloldásnak. Fontos, hogy először az érintettekkel próbáljuk megbeszélni, nyugodt körülmények között, amikor elegendő időnk van rá, és nem zavarnak meg minket.
  • Próbáljunk meg időpontot egyeztetni az érintettekkel, és ne csak pár percet kérjünk. Időnyomás alatt még feszültebbé válhatunk, és nem lesz lehetősége mindenkinek elmondania a saját álláspontját. Biztosítsuk a másik felet arról, hogy közös megoldást szeretnénk, ami mindenki számára elfogadható.
  • Érdemes nyitott kérdéseket feltennünk a másik félnek, illetve sokat segít, ha időről időre összefoglaljuk, amit hallottunk tőle, ezzel jelezve számára, hogy odafigyeltünk. Az összefoglalások minket is segítenek, hogy ne csak azt halljuk meg, ami a mi álláspontunktól eltér, hanem a másik teljes történetét.
  • Ahelyett, hogy a többi résztvevőt minősítenénk, beszéljünk inkább arról, hogyan érint minket az, ami történik. Így elkerülhető, hogy a többi résztvevő támadásnak élje meg a beszélgetést, emelett azt tapasztaljuk, hogy ha merünk az érzéseinkről, gondolatainkról beszélni, akkor könnyebben nyílik meg a másik fél is.

Mit tehetünk, ha nem boldogulunk?

A munkahelyi közösségek jó esetben egy szakmai nyelvet beszélnek, azonban az együttműködéshez is fontos a közös formanyelv. Ha egy vitában eltérő álláspontokon vagyunk is, fontos, hogy képessé váljunk befogadni a másik nézőpontját és mi magunk is világosan tudjuk kommunikálni érdekeinket és szükségleteinket. Amikor egy konfliktusban érintettek vagyunk, nem olyan egyszerű mindezt megtenni. Tapasztalt konfliktuskezelési szakembereink segítenek, hogy a munkatársak vagy részlegek közötti konfliktusokban hatékony megbeszélések és közös megoldások szülessenek. Olvasson többet módszereinkről, a munkahelyi mediációról, a resztoratív gyakorlatokról illetve a facilitált megbeszélésekről!

 

Ha úgy érzi, szüksége lenne egy külső szakember segítségére, keressen meg minket! 25 év tapasztalatával állunk az ön rendelkezésére, és segítünk megtalálni a helyzethez legjobban illeszkedő konfliktuskezelési módszert!

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!