Iskolai mediáció

A Partners Hungary Alapítvány 2009 óta dolgozik óvodai és iskolai konfliktusokkal. A mediáció, a facilitált megbeszélés és a resztoratív gyakorlatok módszereivel számos óvodai és iskolai konfliktust kezeltünk sikerrel. Az elmúlt évek során több, mint 250 oktatási szakembert (tanárok, tanítók, óvodapedagógusok, igazgatók, iskolapszichológusok, szociális munkások) és diákot képeztünk ki mediátorrá.

Miért érdemes szaksegítséget bevonni az óvodai és iskolai konfliktusok kezelésébe?

  • Egy külső pártatlan, módszertanilag felkészült szakember segít megteremteni a békés, konstruktív konfliktuskezeléshez szükséges hátteret. Figyelembe veszi minden érintett érzéseit és gondolatait, és abban segít, hogy közös megoldások szülessenek.
  • Emellett olyan szempontokat is segít mérlegelni, amelyek a tartós együttműködéshez elengedhetetlenek.
  • A Partners Hungary Alapítvány  oktatói – gyakorló szakemberek lévén – mediátorként és resztoratív facilitátorként részt vesznek óvodai és iskolai konfliktusok békés rendezésében.
  • Egész intézményeket átfogó programokban is dolgozunk, hogy az együttműködés és a konfliktuskezelés korszerű eszközeivel segítsünk abban, hogy működő közösségeket teremtsünk  az óvodákban és iskolákban.

Hogy néz ki az óvodai vagy iskolai mediáció folyamata?

  1. Amikor megkeres bennünket egy szülő, pedagógus vagy igazgató és segítséget kér konfliktuskezelésben, akkor telefonon egyeztetünk minden érintettel, hogy megértsük, miről van szó pontosan, és milyen módszerrel érdemes belépni a helyzetbe.
  2. Ezt követően adunk egy egyéni ajánlatot a pontos folyamatleírással és az árral.
  3. Előfordulhat, hogy a közös megbeszélés hosszabb előkészítést igényel, külön érdemes beszélni az érintettekkel vagy érintetti csoportokkal. Tehát előfordulhat, hogy először a közvetlen érintettekkel egyeztetünk, majd bővítjük a kört a szülőkkel, a többi pedagógussal és iskolában akár a diákokkal is, hiszen a közösségben előforduló konfliktusokat akkor tudjuk hatékonyan kezelni, ha a közösség tagjai aktív részesei a folyamatnak: a közös megoldások tartósabbak.
  4. Ezt követően, az összes érintettel közösen ülünk le beszélgetni. Fontos tudni, hogy általában nem egy beszélgetéstől javul tartósan a helyzet, hiszen idő kell arra, hogy egy újfajta együttműködést alakíthassunk ki egy nehéz helyzetben, amihez elengedhetetlen, hogy a felek közti bizalmat újraépítsük.
  5. Ha születik megállapodás, ízt írásba foglaljuk. Ez nem egy jogi dokumentum, hanem a résztvevőknek szóló emlékeztető, amely kapaszkodót jelent majd a mediációt követő együttműködés kialakítása során.

Mit tehetek pedagógusként az iskolai konfliktusok megelőzése, kezelése érdekében?

Ha úgy érzi, külső szakember bevonására lenne szüksége, egyeztessen az iskola vezetőjével és keressenek bennünket! Az iskolai mediáció vagy resztoratív beszélgetések folyamatát minden esetben az adott helyzetre és szereplőire szabjuk, egyedi ajánlattal, és közösen dolgozunk azon, hogy a konfliktusban érintettek le tudjanak ülni egymással, és a mediáció vagy a resztoratív gyakorlatok módszereivel közös és tartós megoldásokat keressünk.
Emellett, a pedagógusok is válhatnak a konfliktusok szakembereivé, akkreditált mediációs és resztoratív gyakorlatok képzéseink segítségével.

Mit tehetek szülőként, ha a gyerekem konfliktusba kerül társaival vagy pedagógusaival?

  • Fontos, hogy ne maradjunk egyedül érzelmileg a helyzettel, keressünk olyan személyeket, akikben megbízunk és meg tudjuk osztani aggodalmainkat. Emellett, egy közös találkozó az érintettekkel már önmagában sokat segíthet azon, hogy mindenki elmondhassa a saját nézőpontját, és fontos megértések szülessenek. Kérjünk fogadóórát, ahol mindenki elmondhatja a saját történetét, és közös megoldásokat kereshetünk.
  • Ha pedig szakembert szeretnénk bevonni, fontos, hogy előtte egyeztessen az osztályfőnökkel és az iskolaigazgatóval, hiszen így tudnak közösen elindulni egy konfliktuskezelési folyamatban. Érdemes megkeresni az iskolai szociális munkást és az iskolapszichológust, aki segíthet abban, hogy mederben maradjon a beszélgetés.
  • Külső szakemberként pedig mi is segíthetünk abban, hogy sikerüljön tisztázni, mi történt, kit hogyan érintettek a történtek, és mit lehet tenni annak érdekében, hogy jobb legyen a helyzet. Keressen minket, és a helyzetre szabott módszerekkel és kiemelt figyelemmel támogatjuk a hozzánk fordulókat konfliktusaik feloldásában.

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!