Konfliktuskezelés az óvodában

A konfliktusok a társas helyzetek természetes velejárói, rengeteg tanulásra szolgáltatnak alkalmat. Óvodapedagógusként és szülőként felmerülhet bennünk egy komolyabb vagy elhúzódó óvodai konfliktus során, hogy több eszközre van szükségünk.

Milyen konfliktusokkal találkozhatunk az óvodában?

  • Viselkedési, beilleszkedési problémák a gyerekeknél;
  • szülők, akikkel nehéz közös nevezőre jutni;
  • kollégák, akikkel elbeszélünk egymás mellett, és nem tudunk összehangoltan dolgozni.

Miért fontos a konfliktusok tudatos kezelése már az óvodában?

  • A gyerekek akkor tanulnak a leghatékonyabban, ha az őket körülvevő felnőttek figyelembe veszik az életkori sajátosságaikból eredő szükségleteiket és vágyaikat, ha tiszteletben tartják az önállóság iránti igényüket, maguk is önállóságra biztatják őket, emellett fejlesztik empátiás készségüket, valamint önbizalmukat.
  • A felnőttek akkor tudják jól támogatni a gyerekeket a konfliktuskezelésben, ha maguk is tudatosan viszonyulnak konfliktusaikhoz. A mindennapokban azonban gyakran félünk a konfliktusoktól, és tudatos stratégiák nélkül hajlamosak lehetünk elkerülni őket, tagadni meglétüket („nincs semmi baj”), vagy gyors kompromisszumokat kötni. Szocializációnk és képzésünksorán mi sem tanultunk arról, hogyan fogalmazzuk meg és fejezzük ki az érzéseinket, szükségleteinket, amik pedig egy jó kapcsolat építésében és ápolásában kulcsfontosságúak.

 

Mit tehetek szülőként, ha konfliktus adódik a gyermekem óvodájában?

Ha azt érezzük, nem boldogulunk egy konfliktushelyzetben, amelyben gyermekünk is érintett, mindig érdemes először az érintettekkel tisztázni a helyzetet, és ha nem is az óvodapedagógussal vagyunk konfliktusban, őt is fontos bevonnunk, hiszen ő gondoskodik a gyerekekről nap mint nap, és meghatározó információi, meglátásai lehetnek a helyzetről. Érdemes hangsúlyozni, hogy szülőként azt szeretnénk, ha együtt tudnánk működni a gyerekek könnyebb mindennapjaiért, hiszen velük is könnyebb együttműködni, ha a felnőttek partnerként dolgoznak együtt. Érdemes a saját érzéseinkről beszélni, ahelyett, hogy a másik felet minősítenénk, nem érdemes felvenni a kesztyűt, még akkor sem, ha  azt érezzük, hogy támadóan kommunikál. . Ha érzésünk szerint, túlnő rajtunk a helyzet, érdemes külső segítőt bevonni, akár az óvodai-iskolai szociális munkást, akár az óvodapszichológust, az intézményvezetőt, de akár konfliktuskezelési szakembereket is.

Mit tehetek óvodapedagógusként?

  • Ha nem szükséges rosszként, hanem természetes jelenségként tekintünk a mindennapi konfliktusokra, máris egy kedvezőbb perspektívából szemléljük a helyzetet. Ha ezt tudatosítjuk magunkban, és megszüntetésük helyett a kezelésüket célozzuk, reális a célkitűzésünk. Bármilyen meglepő, a konfliktus lehetőség a fennálló keretek újragondolására, a kapcsolatok megerősítésére, így a pedagógus akár örömöt is lelhet a konfliktusmegoldás folyamatában, ahol egy biztos struktúra kereteket ad, a résztvevők – még a gyerekek is – pedig saját maguk juthatnak el a megoldásig. Egy közös konfliktuskezelési folyamatban, fokozatosan képessé válunk kifejezni érzéseinket, érdekeinket, szükségleteinket, ha nyitottsággal fordulunk egymás felé.  Mindez nagyon jutalmazó érzés lehet az összes résztvevőnek.
  • Megfelelő módszerek és támogató közeg segíti a konfliktus résztvevőit abban, hogy megtapasztalják: a különböző nézőpontok ütköztetése a megfelelő körülmények között, jobb megoldásokat és erősebb közösségeket eredményeznek. Nagyon lelkesítő, ahogy a gyerekek kreatív és újszerű megoldásokra jutnak konfliktusaik során, és ilyenkor fontos, hogy az erőfeszítéseikbe tett munkát elismerjük. Teljesítményorientált világunkban így segíthetjük egymást abban, hogy ne csak az elért eredményeket, de a befektetett munkát, próbálkozásokat, erőfeszítéseket, stratégiákat, kitartást is díjazzuk magunkban és egymásban, ezáltal muníciót nyerve a nehéz, kilátástalannak tűnő helyzetekhez is.

Óvodapedagógusoknak és alsós tanítóknak szóló, Konfliktuskezelés kisgyermekkorban képzésünk a kisgyerekekkel történő mediáció, mint alternatív konfliktuskezelési módszer szemléletét és eszközeit tartalmazza. Emellett a képzés kitér a szülőkkel és kollégákkal való hatékony együttműködés gyakorlati eszközeire is. Képzésünk 30 órás, akkreditált a pedagógus továbbképzési rendszerben, a részletes leírást ITT olvashatja.

Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!