Szomszédsági ügyek

A lakóközösségek természetes velejárója a konfliktus, hiszen sokan sokfélék vagyunk. Mást gondolunk arról, mit jelent a csend és a rend, más időbeosztás és értékrend szerint élünk.

Mi történik a kezeletlen konfliktusokkal?

Az egymás mellett élés akkor is járhat konfliktusokkal, ha falak vagy kerítés választja el élettereinket egymástól. A hangok, szagok, átlógó ágak, bizonytalan telekhatárok, kapu előtt parkolás, háziállatok, gyerekek, esetleg eltérő napirendek és értékrendek mind szolgálhatnak konflitkusforrásként. Azonban nem kell, hogy ez feltétlenül veszekedésbe és hosszú pereskedésbe torkolljon, hiszen nem ez fogja meghozni az elfogadható, közös megoldásokat.

Ha már megpróbáltuk finoman jelezni szomszédunknak, ami zavar bennünket, és nem ment át az üzenet, a feszültség egyre nőhet. Lassan úgy érezzük, már a szomszédunk látványa is idegesít, bujkálunk a saját otthonunk környékén, esetleg megjegyzéseket teszünk, hátha ért belőle. Elgondolkodunk a peres úton, aztán a magas költségek miatt visszahőkölünk. Vagy végső elkeseredésünkben beleállunk a konfliktusba. Azonban a tapasztalatok szerint a bírósági eljárások végén született határozatok nem tudják kezelni  azt, hogy milyen érzés lesz egymás szemébe nézni, amikor nap mint nap újra összefutunk. Még ha igazat adnak nekünk sem találkozunk jó szájízzel, és ha a kapcsolatot nem sikerült rendezni, a konfliktus újra és újra fellángolhat.

 

Hogyan segít a mediáció?

  • Egyrészt gyorsabb és olcsóbb, mint a bíróság. Másrészt, a felek maguk dolgozhatják ki a számukra elfogadható megoldást, hiszen teret teremtünk egy újfajta kommunikációra, ahol az indulatok helyett a valódi érdekek és szükségletek kerülnek előtérbe. Ha pedig sikerül egymásra figyelnünk, nagyobb eséllyel dolgozunk ki közös és tartós megoldásokat, amelyet sokkal nagyobb arányban tartunk be, mint a kívülről megszabott intézkedéseket.
  • Nincs vesztes-nyertes pozíciókból generálódó további ellentét a felek között, hiszen mindenki számára elfogadható megoldásokra törekszünk.
  • A feleknek lehetőségük van felismerni, hogy a helyzet megoldásában egymástól függenek, és elkezdhetnek ellenségekből partnerekké válni.
  • A mediációban alkalmazott kommunikációs technikák segítségével, a problémamegoldó magatartás válik dominánssá. Ez lehetővé teszi az eddig megoldhatatlannak tűnő helyzetek megoldását.

Mi a mediáció folyamata?

  1. Ha az egyik fél megkeres bennünket telefonon vagy e-mailben, röviden elmesélheti a konfliktust, mi pedig tájékoztatjuk a mediáció folyamatáról és kereteiről. Mivel a mediáció fontos alapelve az önkéntesség, ezért arra kérjük azt, akivel már beszéltünk, hogy adja meg telefonszámunkat a másik félnek, és ő is hívjon fel bennünket.
  2. Ha a konfliktus összes fontos szereplőjével beszéltünk, akkor közösen egyeztetünk időpontot a találkozóra.
  3. Egy mediációs folyamat több alkalomból is állhat, hiszen a változáshoz idő és támogatás szükséges. A mediációban elhangzottakra  titoktartási kötelezettség vonatkozik a mediátor részéről, vagyis harmadik félnek nem adhat ki információt.
  4. Ha születik megállapodás a folyamat során, azt írásba foglaljuk – ez segítheti a feleket abban, hogy tisztán lássák, miben állapodtak meg, és szükség esetén tovább egyeztethessenek arról, hogyan valósítják meg pontosan.

 

Mit tehetek, ha én szeretnék eljönni mediációra, de a szomszédom hallani sem akar róla?

Akkor is sokat tehet azért, hogy ne romoljon az önök közötti kommunikáció, ha a másik fél nem nyitott a párbeszédre. Konfliktus konzultációnk során, segítünk önnek megtalálni saját erőforrásait és a helyzethez igazított kommunikációs stratégiákat. Módszertani eszköztárunk a konstruktív kommunikációra épít. A konzultáció után változási tervvel térhet vissza a hétköznapi közegébe, és ha igényli, akkor a változási folyamatban végigkísérjük, így több alkalommal is konzultálhat mediátor kollégánkkal.
A konzultáció eredményeképpen Ön

  • Meglátja a saját mozgásterét az adott ügyben, így tudatosabban képes kezelni a helyzetet
  • Megtanulja felismerni a konfliktus aktuális fázisait és ezekhez igazíthatja megoldásait
  • Csökkentheti az önre nehezedő stresszt, mert kívülről több aspektusát látja a dolognak
  • Jártasságot és gyakorlatot szerezhet a konstruktív kommunikáció eszköztárában, ezzel nő a személyes hatékonysága, hiszen más helyzetekre is adaptálható eszközöket kaphat
  • Nincs egyedül, miközben a megoldásokat keresi, és a szakszerű támogatással következetesebben tud változásokat végig vinni a fontos helyzetekben.

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!