Resztoratív gyakorlatok képzés

Hazai és nemzetközi tapasztalataink azt mutatják, hogy az óvodai és iskolai agresszió legjobb kezelése a megelőzés. A megelőzés kulcsa pedig az erős közösség, ahol közösen kialakított szabályok és a közösség tagjai közötti kapcsolódások alapján működik az egyéni és a közös felelősségvállalás. 

Mi a resztoratív gyakorlatok?

A resztoratív eljárások – a mediációhoz hasonlóan – visszaadják a konfliktusokat az érintetteknek. A resztoratív modellek célja a támogató közösség létrehozása és a kapcsolatok erősítése, hogy még az incidensek megtörténése előtt legyen tér és lehetőség arra, hogy jelezzék a közösség tagjai, ha nem jó döntést készül hozni az egyik tagja. Ez teszi majd lehetővé azt, hogy ha mégis baj történik, akkor a károk helyreállítására, a jóvátételre tudjuk helyezni a fókuszt.

A resztoratív gyakorlatok olyan elméleti és gyakorlati kereteket és módszereket hoznak az óvodák és az iskolák életébe, ahol a közösség tagjai – a gyerekek is –  képessé válnak:

  • közösen megelőzni a konfliktusos és bántalmazásos helyzeteket,
  • közösen feldolgozni a megtörtént esetek  hatását és felelősséget vállalni a jövőbeli szerepével, feladataival kapcsolatban.

Hogyan működnek a resztoratív gyakorlatok az iskolában, óvodában?

Ahhoz, hogy egy óvoda vagy iskola resztoratív szemléletben működjön, ahhoz minden szereplőjének ugyanazt a nyelvet kell beszélnie és közös motivációval kell rendelkezniük. Emellett, nagy hangsúlyt kell fektetni a megelőzésre, ami azt jelenti, hogy a mindennapi kapcsolódásaink során, közléseinkben és beszélgető köreinkben megosztjuk egymással, hogyan érintenek bennünket a mindennapi, közösséget érintő történések, és közösen tervezzük meg tevékenységeinket.

  • Általánosságban elmondható, hogy az a gyerek, aki bántja a többieket, az valószínűleg nem kapta meg azt a támogatást, hogy együttműködővé váljon.
  • Alapvetően nem magától válik az ember egy negatív cselekedet elkövetőjévé, hanem egy kapcsolati rendszerben él. A valahová tartozás szükséglete hajt bennünket.
  • Ez azt is jelenti, hogy ha egy incidens követően nem történik semmi a közösségben, nem dolgozzuk fel az esetet az az érintettekkel, akkor érdemi változás nem várható.

Mit kapok a három napos resztoratív képzéstől?

  • Rövid elméletet világos példákat arról, mi is a resztoratív szemlélet és hogyan segíti az óvodai-iskolai közösséget.
  • A világos, korszerű elméleti keretek a tényleges szemléletváltáshoz segítik hozzá a résztvevőket.
  • Gyakorlati eszközöket, amelyek azonnal alkalmazhatók a mindennapi iskolai helyzetekben, legyen szó konfliktusok és zaklatás megelőzéséről vagy kezeléséről, tanórai vagy tanórán kívüli keretekben egyaránt.
  • Hatékony kérdéseket és technikákat körbeszélgetések vezetésére
  • Eszközöket arra, hogyan válaszolhatunk az iskolában előforduló súlyos normaszegésre

 

Szeretnék részt venni a képzésen, mit kell tennem?

Írjon a kepzes@partnershungary.hu címre!

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!