A valahová tartozás érzése korán kezdődik

A CHAVORE (jelentése „gyermekek” romani nyelven) projekt a hátrányos helyzetű közösségekben – különösen a roma közösségekben – élő kisgyermekek mentális egészségének és jóllétének előmozdítását célozza.

A Partners Hungary befogadást és az öngondoskodást segítő programja a koragyermekkori gyakorlatban

A koragyermekkor kulcsfontosságú időszak a hovatartozás, identitás és érzelmi jóllét megalapozására – különösen azoknál a gyermekeknél, akiket a későbbiekben kirekesztés vagy megkülönböztetés érhet. A CHAVORE – Roma kisgyermekek mentális jólléte – projekt olyan rendszerek kialakításán dolgozik, amelyek támogatják ezeket az alapvető szükségleteket. Gyakorlatorientált, moduláris képzési anyagai és kulturálisan érzékeny eszközei révén a projekt segíti a szakembereket abban, hogy biztonságos, elfogadó és értéket közvetítő légkört teremtsenek minden gyermek számára. 

 

Magyarországon ezt a küldetést a Partners Hungary Alapítvány valósítja meg. Több mint két évtizedes tapasztalatukal a társadalmi befogadás, konfliktusmegelőzés és demokratikus nevelés területén élen járnak a roma integráció és közösségfejlesztés előmozdításában. A CHAVORE keretében a Partners Hungary két tanulási modult dolgozott ki, amelyek témái: befogadás és sokszínűség, valamint öngondoskodás. Az első modul abban segíti a szakembereket, hogy reflektáljanak saját előítéleteikre és feltételezéseikre, amelyek tudattalanul befolyásolhatják a gyerekekkel való interakcióikat, és gyengíthetik a gyermekek identitásélményét. A képzés célja, hogy a résztvevők túlmutassanak a felszínes befogadáson, és aktívan építsenek kulturálisan érzékeny környezetet, ahol minden gyermek látható, értékes és biztonságban érezheti magát. 

 

A második modul a szakemberek önmaguk felé fordulását helyezi középpontba, hangsúlyozva az öngondoskodás fontosságát. Szem előtt tartja, hogy a kisgyermekkori szakemberek jelentős érzelmi terheket hordoznak, és hogy saját stressz-szintjük közvetlenül hatással lehet az általuk nyújtott gondoskodás minőségére. A résztvevők öngondoskodási stratégiákat ismernek meg, és támogatást kapnak érzelmi ellenálló képességük fejlesztéséhez. 

 

A modulok kidolgozása a Partners Hungary-nél zökkenőmentesen zajlott, köszönhetően a szervezet inkluzív nevelésben szerzett sokéves tapasztalatának. A tanulási folyamatba reflexiós eszközöket, gyakorlati megfigyeléseket és önértékelési gyakorlatokat építettek be, ezzel biztosítva, hogy a tanultak valós, kézzelfogható változásokat eredményezzenek a gyakorlatban.

 

A CHAVORE (jelentése „gyermekek” romani nyelven) projekt a hátrányos helyzetű közösségekben – különösen a roma közösségekben – élő kisgyermekek mentális egészségének és jóllétének előmozdítását célozza. A program az inkluzív, kulturálisan érzékeny kisgyermekkori nevelés és gondozás erősítését szolgálja öt országban. A kezdeményezés az International Step by Step Association (ISSA) és annak Romani Early Years Network (REYN) programjának szakmai tapasztalataira épül. A CHAVORE egy nemzetközi partnerség révén fejleszti a befogadó és válaszkész kisgyermekkori nevelést és gondozást. A projektet az Európai Bizottság finanszírozza, és a konzorcium tagjai az ISSA tagszervezetei: a projektet az Educational Research Institute (Szlovénia) vezeti. További partnerek: Open Academy Step by Step (OASbS), Partners Hungary Foundation (PH), Skola dokoran – Wide Open School (SD), and Kosovo Education Center (KEC), és az ISSA Hub. További információ: chavore.reyn.eu. 

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!