Első a gyermek program
Az Első a gyermek országos programot 2023-2024 során valósította meg a Partners Hungary Alapítvány. A program támogatói a UNICEF, a WARCHILD, a Minderoo Alapítvány és az International Step by Step Association voltak. A program összköltségvetése 999 658 EUR volt.
A program a hazánkban tartózkodó menekültek, menedékes státuszú emberek segítéséből indult ki, de hosszú távon kívánta támogatni a helyi befogadó közösségek építését, megerősítését, kiemelt figyelmet fordítva a legkisebbekre, a gyermekekre és családjaikra, és a sérülékeny csoportokra, kiemelten a romákra. A kisgyermekkori fejlesztést fontosnak tartó, ezért tenni akaró önkormányzatok és helyi intézmények, szervezetek számára olyan támogatási lehetőségeket biztosítottunk, különböző, egymásra építhető programelemek formájában, melyek külön-külön, és együttesen is igénybe vehetők voltak, és mindegyiküket – a helyi igényeknek és szükségleteknek megfelelően – alakíthatták ki a sikeres pályázók.
Munkánk során azt tapasztaltuk és a kutatások is azt igazolják, hogy komplex társadalmi problémák csak együttműködéssel, stratégiai gondolkodással és beavatkozásokkal kezelhetők, ahol minden érintett részt vesz az őket érintő döntések meghozatalában, és közösen dolgoznak a közösen kialakított célok megvalósításán. Ezt támogattuk a programunkkal.
Mi volt az Első a gyermek program célja?
A nagyszabású program célja az volt, hogy az orosz- ukrán háború miatt Magyarországra menekülő kisgyermekek és családjaik, kiemelten a romák – szükségleteiknek megfelelő – segítséget kapjanak, és ennek érdekében megtámogassuk az őket befogadó önkormányzatokat, a velük együttműködő intézményeket, civil szervezeteket a szolgáltatásaik minőségének javításában, egy befogadóbb intézményrendszer kialakításában.
Úgy gondoltuk, hogy a háború miatt Magyarországra érkező plusz forrásokat úgy tudjuk a leghatékonyabban hasznosítani, ha segítségükkel a településeken, a helyi intézményekben nő a szolgáltatások színvonala, és a menekültek elsődleges támogatása mellett a településeken élő más hátrányos helyzetű csoportok, kiemelten a magyarországi romák, de a helyi lakosok is a lehető legnagyobb mértékben hozzáférnek a plusz, a jobb szolgáltatásokhoz.
Hogyan dolgoztunk?
A források elosztására és a helyi programok megvalósítására országos pályázatot írtunk ki, öt területen. Az öt fejlesztési területet azért választottuk külön, hogy az egyes programelemek – a helyi fejlesztési kapacitások függvényében – külön-külön, de együtt is megpályázhatók legyenek. Ugyanakkor az egymásra jó építhető programelemek együttes választását előnyként értékeltük a bírálatnál. Például, ha egy önkormányzat vállalta, hogy a Primokiz módszerrel megalkotja a koragyermekkori fejlesztési stratégiáját, ésszerű volt hozzákapcsolni játékközpont kialakítását, ami egy integrált szolgáltatást nyújtó hely. A szociális munka helyi kapacitásainak megerősítése, és a tanulócsoport indítása csak annak volt választható, aki vagy Játékközpontot is alapított, vagy roma mediátort alkalmazott a helyi konfliktusok csökkentésére.
A megpályázható források mellett egy képzéssorozatot is indítottunk, mely tudásbővítéssel, a befogadó szemlélet támogatásával járult hozzá a sikeres helyi programok megvalósításhoz. Egyes programelemekhez (Primokiz – önkormányzati stratéga alkotás, Játékközpont alapítása, Roma mediáció) kötelező képzéseken kellett részt venni.
A települési programokkal és az ehhez kapcsolódó kapacitásépítéssel párhuzamosan indítottunk egy ettől a programtól független országos képzéssorozatot, melynek az volt a célja, hogy a gyermekekkel foglalkozó szakemberek megismerkedjenek a traumatudatos megközelítésmóddal, és ezt képesek legyenek a munkájukban alkalmazni. Országosan 10 trénert képeztünk, akik segítségével több mint 200 szakemberhez jutott el ez a szemlélet és gyakorlat.
A főbb programelemek
1. Primokiz” program – Helyi kisgyermekkori stratégia megalkotása, meglévő szolgáltatások fejlesztése és rendszerezése, új szolgálatások kialakítása.
- 3 315 000 HUF keretösszeg a kisgyermekkori nevelést segítő szolgáltatások kialakítására, amely szabadon felhasználható
- Külsős Primokiz facilitátor biztosítása, aki a helyi koordinátorral szorosan együttműködve végzi a munkáját.
2. Játékközpontok kialakítása – Olyan közösségi tér kialakítása, ahol a különböző hátterű gyermekek (0-10 év) és családtagjaik együtt tölthetik szabadidejüket, fejlesztő foglalkozásokon vehetnek részt.
- A játéktár berendezése és felszerelése: 1 850 000 Ft
- Programok gyermekek számára: 1 628 000 Ft
- Programok szülők számára: 814 000 Ft
- Helyi akciócsoport működtetése, networking (kb. 50-50% ): 554 400
- Rezsiköltség: 46 200 Ft/hó, 6 hó,napra, összesen 277 200 Ft értékben
3. Interkulturális mediátorok – Közvetítők képzése és foglalkoztatása, akik a helyi együttműködések kialakítását, helyi problémák kezelését, a konfliktusok kezelését és megelőzését támogatják.
- egy fő intekulturális mediátor munkájának ellátásához havi szuperbruttó 197 500 Ft/hó értékben járul hozzá 6 hónapon keresztül, összesen 1 185 000 Ft értékben
- a szakmai terv megvalósításához anyagi forrást biztosít 2 200 000 Ft értékben
4. Iskolai sikerességet megalapozó szolgáltatások – Egyéni tanulást és részképességeket fejlesztő oktatási programok tervezése és megvalósítása csoportos és egyéni tanulástámogatással. (Országosan összesen 100 gyermek támogatásásra volt lehetőség. )
- Egy gyermek után 100 000 Ft átalányösszegű támogatásra lehetett pályázni, részletes költségvetéssel.
5. Szociális munka – Új, hiányzó szolgáltatás bevezetését, megerősítését lehetővé tevő program, bértámogatással. Egy fél vagy egész állású szociális munkás bérének támogatása fél éven keresztül.
- félállású szociális munkás alkalmazásának fedezete, szuperbruttó 355 500 HUF/hó, 6 hónapra, összesen 2 133 000 Ft értékben.
- Főállású szociális munkás alkalmazásának fedezete, szuperbruttó 711 000 HUF/hó, 6 hónapra, összesen 4 266 000 Ft értékben.
- Mikroprojekt – Befogadást erősítő, helyi civil kezdeményezések megvalósítását lehetővé tevő kisprojektek támogatása (ez csak terv volt, az egyik támogató nem hagyta jóvá a programelem megvalósítását.)
Tréningek, online műhelymunkák, amelyek a fentieket segítik és térítésmentesen vehetők igénybe a szakemeberek számára. Összesen 12 féle képzést kínáltunk: Traumaszenzitív megközelítés a nevelésben, Egyszerűbb gyermekkor, Persona Doll, Lépésről lépésre óvodai és iskolai tréning, Szolgáltatások integrációja, Kapcsolódó nevelés, Gyermekmediáció, Mediáció, Resztoratív gyakorlatok, Szexuális nevelés, Társasjáték mint eszköz a tanításban, nevelésben.
Az Első a gyermek program megvalósulása
A pályázati felhívásra 47 szervezettől összesen 94 pályázat érkezett, ebből választotta ki egy erre a célra felállított belső szakmai bíráló bizottság a nyerteseket.
Az alábbi térképen látható, hogy melyik településeken milyen programelemek valósultak meg.
A legfontosabb eredmények
A települési koragyermekkori stratégiát a Primokiz módszerrel hat önkormányzat alkotta meg: Budapesten a 4. kerület (Újpest), és a XIII. kerület (Angyalföld), Békéssámson, Győrszemere, Kállósemjén és Tarpa. Győrszemerén és Újpesten a képviselőtestületek is elfogadták a stratégiát.
Emellett minden településen létrejött és egy olyan interszektorális team, az úgynevezett helyi akciócsoport, melynek tagjai képesek elmozdítani a helyi szolgáltató rendszert az integrált szolgáltatások irányába.
12 játékközpont azóta is működik. Ezekről bővebben itt olvashat: https://partnershungary.hu/jatekkozpontok/
6 településen valósult meg a roma mediációs program: Egerben, Győrszemerén, Ibrányban, Máriapócson, Kállósemjénben és Szolnokon. Ezeken a helyeken van képzett interkulturális mediátor, aki képes mozgósítani a közösséget és a helyi intézményeket egy-egy fontos ügy érdekében, és mindenütt megvalósult egy-egy jelentősebb akció, ami a közösségi tervezés eredménye volt:
Egerben menekültügyi kerekasztal jött létre, ahol a szolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosítása volt a cél, és az ennek útjában álló egyedi és intézményes akadályok leküzdése.
Győrszemerén
Ibrányban
Kállósemjénben
Máriapócson
Szolnokon
A képzéseinken országosan 300 szakember vett részt.
Olvassa el a programról készült értékelést!