Sérülékeny csoportok támogatása koronavírus idején
A jelenlegi járványhelyzetben egy dolog azonnal világos volt: a hátrányok a vírus okozta vészhelyzetben hatványozottan nőttek, és az elszigeteltség az online életre való átállásban csak fokozódott. Amikor a koronavírus miatt fel kellett függesztenünk a személyes jelenlétünket azokon a településeken, ahol hátrányos helyzetű csoportokkal dolgozunk, azonnal felmerült bennünk: hogyan fogjuk elérni a roma közösségeket, akikkel eddig […]
A jelenlegi járványhelyzetben egy dolog azonnal világos volt: a hátrányok a vírus okozta vészhelyzetben hatványozottan nőttek, és az elszigeteltség az online életre való átállásban csak fokozódott. Amikor a koronavírus miatt fel kellett függesztenünk a személyes jelenlétünket azokon a településeken, ahol hátrányos helyzetű csoportokkal dolgozunk, azonnal felmerült bennünk: hogyan fogjuk elérni a roma közösségeket, akikkel eddig dolgoztunk? Hogyan tudjuk újratervezni a programjainkat, hogy ne maradjanak támogatás nélkül? Mit tudunk tenni mi, akik a részvételt és az együttműködésben rejlő erőt szeretnénk megmutatni a partnereinknek? Azokon a településeken, ahol jelen vagyunk, megkerestük a roma mediátorokat, a közösségek kulcsembereit, az iskolai partnereinket, és az e-mail és csetprogramoknak köszönhetően hamar új utakat találtunk az új térben. Ez azért is volt lehetséges, mert már voltak élő kapcsolataink ezeken a településeken, bizalommal fordulhattunk egymás felé.
Hogyan folytatjuk programjainkat a koronavírus idején?
- Nyírbátorban a szülői és a pedagógus csoport messenger csoporton keresztül működik – kollégánk és a helyi mediátor koordinálásával. Gyorsan kiderült, melyik gyereknek nincs semmilyen digitális eszköze, és ki az, aki még a papír alapú tananyaghoz sem jutott hozzá. A szülők szervezkedni kezdtek, infóláncot hoztak létre, elindult egymás segítése. A szülők és pedagógusok összekapcsolása után most együtt fordulunk az önkormányzathoz, hogy mihamarabb próbáljuk meg pótolni a digitális eszközöket, helyi összefogással. A pedagógusok és a szülők részéről is felmerült gondként, hogy nem megy otthon a Kréta használata. Az egyik pedagógus a munkatársunk segítségével kisokos leírást készített. Mindjárt több házi jutott be az iskolába.
- Csobánkán és Nagydoboson online működik tovább a Játéktár. Facebookon. Olyan közös játékokba, tevékenységekbe, beszélgetésekbe vonjuk be a helyi szülőket, amelyekkel a könnyebb strukturálni és örömmel tölteni a megnövekedett közös családi időt, és levezetni az otthoni tanulás döcögéséből adódó feszültségeket.
- Ongán egészségügyi roma mediátorok varrnak szájmaszkot gyermekeknek és felnőtteknek a járvány időszakában. A roma mediátorok azon tagjai, akik felmérik a helyi roma közösség igényeit, és helyi összefogással tesznek A maszkokat nem váltják pénzre. Kótai Erzsébet az „Együtt a jobb egészségért: értünk-velünk” programunk keretében vált egészségügyi roma mediátorrá. Nagyon hálásak vagyunk neki, és nagyon büszkék vagyunk rá! Köszönjük!
- Deszegregációs projektünkben kutatásban gyakorlott kollégáinkkal együttműködve online kérdőívet készítettünk, hogy tiszta képet kapjuk arról, milyen hátrányokkal indulnak a digitális oktatásra való átállásban a hátrányos helyzetű iskolák gyerekei, szülői és pedagógusai. Online kérdőívünkben olyan pedagógusokat szeretnénk megszólítani, akik olyan iskolákban tanítanak, ahol sok hátrányos helyzetű és/vagy roma gyerek jár. Szeretnénk megismerni a pedagógusok véleményét a digitális tanrendre való átállással kapcsolatban. A kérdőív a Rosa Parks Alapitvány, a Motiváció Egyesület és a Partners Hungary közös projektjének keretében készült. Kérünk minden érintettet, hogy töltse ki és terjessze kérdőívünket kollégái körében, hiszen minél tisztábban látunk, annál hatékonyabban tudunk segíteni.