Számít a kisgyermekkor – a járvány idején is!
A gyerekek, különösen a leginkább hátrányos helyzetűek, megérdemlik, hogy jól induljon az életük, ám ezt most a COVID-19 világjárvány még jobban megnehezíti. A kisgyermekek körül biztosított gondoskodó környezet az egyéni kiteljesedésen túl, az egészséges, kreatív és békés társadalom alapját is képezi, és most van a legnagyobb szükség a támogatásra. A Bernar Van Leer Alapítvány a gondoskodó […]
A gyerekek, különösen a leginkább hátrányos helyzetűek, megérdemlik, hogy jól induljon az életük, ám ezt most a COVID-19 világjárvány még jobban megnehezíti. A kisgyermekek körül biztosított gondoskodó környezet az egyéni kiteljesedésen túl, az egészséges, kreatív és békés társadalom alapját is képezi, és most van a legnagyobb szükség a támogatásra.
A Bernar Van Leer Alapítvány a gondoskodó környezet megteremtésén dolgozik, kutatásokon és gyakorlati programokon keresztül. Cikkeik, amelyeket most magyarra fordítottunk, a megléphető innovációra és a szakemberek együttműködésére helyezik a fókuszt, és erőt adó, gyakorlati jó példákat mutatnak. Most ezeket hallhatjátok Ónodi Eszter felolvasásában.
Hogyan gyorsította fel a Covid-19 a változást: újítások a szülőkkel való munkában Izraelben
- Úgy tűnt, hogy a Covid-19 pandémia a legrosszabbkor érte az Izraeli Nővér Vezetői Programot. Épp a záró szakaszához érkeztek egy sokéves, az Egészségügyi Minisztériummal való együttműködésnek, melynek az volt a célja, hogy bővítsék a Tipat Halav szolgáltatás (kora gyermekkori egészség központok) kapacitását, fejlesszék a szülői kompetenciákat és előmozdítsák a pozitív szülői hozzáállást. A program célja az volt, hogy kineveljenek egy csoport élharcost, akik bevezetik az újításokat és változásokat a szolgáltatásban.
- Az izraeli Nővér Vezetői Program a Covid–19-re válaszként bátor újításokat kezdeményezett: online formában folytatta programjait.
- Miközben a legalapvetőbb szinten szorgalmaztuk a kísérletezést, a Covid-19 krízis váratlanul felgyorsította azt a változást, amely már hosszú ideje érlelődött. Eközben megtanulták, hogyan kezeljük a változást és az innovációt.
- Az online szolgáltatásokkal való helyi kísérletek fontos bemeneti információval szolgálnak el az országos szintű terveknek.
A Falu projekt: a korai tanulás közösségei felé
- A Falu hozzáférést biztosít minőségi kora gyermekkori szolgáltatásokhoz hátrányos helyzetű térségekben.
- A gondviselők közvetlenül vesznek részt a gyermekeknek szóló fejlesztés-fókuszú tevékenységekben.
- A Falu projekt központokban olyan programokat kínálnak, amelyek könnyen megismételhetők otthoni környezetben is. Ezeknek a tevékenységeknek a gondoskodó szülői magatartásra és a korai tanulásra gyakorolt hatékonysága stabil bizonyítékokon alapszik: a bizonyíték lefedi az általános típusú beavatkozástól kezdve a specifikus tartalmakig a teljes spektrumot, amint az a további összefoglalóban olvasható. Az univerzális, területi alapú megközelítést alkalmazó Falu központok nyitva állnak a projekt által kiszolgált közösségek minden családja számára. A helyi közreműködők bevonásával, akik az információ terjesztésében segítenek és hozzájárulnak a tevékenységek megvalósításához is, ez a rendszer lehetővé teszi a családok és szolgáltatások közötti hálózat létrehozását, együttes közösségi értékek támogatását, társadalmi befogadást és fenntarthatóságot.
- Az eredmények azt mutatják, hogy a szülők többet olvasnak, játszanak, több zenét hallgatnak otthon a mindennapi rutinjuk során.
Hogyan támogassuk a gyerekeket abban, hogy ne csak nagyobbra nőjenek, hanem optimálisan fejlődjenek?
- A közös játék és a megfelelően ingergazdag környezet fejleszti a babák és a kisgyermekek agyát. Most ennek a tudományos hátteréről tudhatunk meg többet.
- Sok országban a várandós nőknek és az 5 év alatti gyerekeknek szóló programok a táplálásra és visszamaradt növekedés megelőzésére koncentrálnak, de nem foglalkoznak a válaszkész nevelési és tanulási lehetőségek előmozdításával. Az az elképzelés, hogy a jobb növekedés jobb egészséggel és javuló idegfejlődéssel is jár. Ennek az elgondolásnak a tesztelése céljából megvizsgáltuk a táplálkozási programoknak a gyermekek növekedésére és fejlődésére gyakorolt hatását.
- Ugyanakkor a mi tanulmányunk eredményei azt mutatják, hogy a csak a táplálásra fókuszáló erőfeszítések nem elegendőek a felnövekvő gyermekek és közösségeik támogatására. Egyedül a táplálási programokból kevés hasznot remélhetünk a gyermekek optimális fejlődése terén.
- Nyilvánvalóan tévút az is, ha a visszamaradt növekedést azonosítják a visszamaradt fejlődéssel. A 75 általunk vizsgált programban a kornak megfelelő magasság mutatójára tett hatást nem hozták összefüggésbe a kognitív, nyelvi és motoros mutatókra gyakorolt hatással. Ez azt jelenti, hogy amíg a programok pozitív hatással voltak a növekedésre, nem feltétlenül jártak ugyanolyan pozitív hatással a gyermekek fejlődésére, és vice versa. Ez ellentmond annak a feltevésnek, hogy a növekedés az idegi fejlődéssel együtt jár.