Játékkal a részvételért
Miért dolgozunk a TOY4Participation programban? A TOY4Participation projekt célja a gyermekek részvételének előmozdítása a koragyermekkori nevelési és gondozási terekben, intézményekben. Felismerve, hogy a korai évek meghatározóak az egész életen át tartó részvételi gyakorlatok kialakulásában, a projekt a meglévő gyermekrészvételi mechanizmusok hiányosságait igyekszik pótolni, különös tekintettel arra, hogy a fiatal gyerekek is aktív döntéshozóként vehessenek részt […]
Miért dolgozunk a TOY4Participation programban?
A TOY4Participation projekt célja a gyermekek részvételének előmozdítása a koragyermekkori nevelési és gondozási terekben, intézményekben. Felismerve, hogy a korai évek meghatározóak az egész életen át tartó részvételi gyakorlatok kialakulásában, a projekt a meglévő gyermekrészvételi mechanizmusok hiányosságait igyekszik pótolni, különös tekintettel arra, hogy a fiatal gyerekek is aktív döntéshozóként vehessenek részt az őket érintő kérdésekben.
A projekt a Játékkal a befogadásért módszerrel működő Játékközpontok innovatív modelljére épít, amelyek közösségi alapú, befogadó, nem formális oktatási és részvételi terek gyerekek és családok számára, különös figyelmet fordítva a sérülékeny csoportokra, például migránsokra, menekültekre, romákra és sajátos igényű gyerekekre.
A projekt célja, hogy a különböző háttérrel rendelkező és sérülékeny helyzetű 0-10 éves gyerekek helyi szinten értelmes részvételét elősegítse, valamint a Játékkal a befogadásért módszerrel működő Játékközpontokat hatékony platformokká tegye a polgári nevelés, közösségi részvétel és társadalmi átalakulás szempontjából. A projekt közvetlenül legalább 2400 gyermeket szeretne elérni, amelynek 30%-a sérülékeny helyzetű.
Mi a célunk a programmal?
A program részeként egy TOY4Participation (Játékkal a részvételért) eszköztárat fejlesztünk ki, amely elméleti keretrendszert, valamint különféle megközelítéseket és módszertanokat tartalmaz a koragyermekkorra vonatkozóan, amelyek alkalmazhatók nem formális és formális oktatásban, illetve közösségi és intézményi tereken. A projekt célja továbbá, hogy a Játékkal a befogadásért módszerrel műlködő Játékközpontok hatást gyakoroljanak a közösségi és politikai keretekre, biztosítva, hogy minden gyermek részvétele, különösen a jellemzően alulreprezentáltaké, beépüljön a helyi, nemzeti és európai szakpolitikákba és oktatási gyakorlatokba.
Kikkel és kikért dolgozunk?
- Minden partnerországban két-három Játékkal a befogadásért módszerrel működő játékközpont szakemberei, önkéntesei
- Minden partnerország két-három játékközpontjába járó gyermekek és családjaik, a játékközpont környezetében lakó közösségek tagjai
- A játékközpontokba járó 0-10 éves gyerekek, testvéreik és családjaik
Mi mindent teszünk a program során?
- Jó gyakorlatokat gyűjtünk és elemzünk, kifejlesztünk egy eszköztárat a gyermekrészvételi folyamatok meghonosítására, erősítésére
- Szakembereket képzünk – ehhez kidolgozzuk a képzési anyagot és megtanítunk módszereket, bővítjük a szakemeberek eszköztárát
- Egy pilot fázis keretében kipróbáljuk a módszertant Játékkal a befogadásért módszerrel működő játékközpontokban minden partnerországban: kezdeményezéseket tervezünk, segítjük a lebonyolítását, értékelését
- Disszemináció: tudásmegosztó eseményeket és figyelemfelkeltő kampányokat szervezünk a módszer terjesztésére, a gyermekrészvételiség jelentőségének, lehetséges eredményeinek bemutatására
A projekt időtartama
A program 2025 januárjától 2026 decemberéig tart.
Hogyan lesz jobb a világ kicsiben a program által?
- Készül egy gyűjtemény gyermekrészvételi témájú jó gyakorlatokból nemzetközi téren
- Készül egy tréninganyag elsősorban gyermekekkel foglalkozó szakemberek tudásának és gyakorlatának gazdagítására gyermekrészvételi témában
- A kifejlesztett tréninganyag segítségével szakembereket képzünk ki gyermekrészvételi folyamatok, tevékenységének bevezetésére, bővítésére, erősítésére
- A módszer kipróbálásra és bevezetésre kerül Játékkal a befogadásért módszerrrel működő játékközpontokban
- A disszemináció révén gyermekekkel foglalkozó szakemberek gyermekrészvételi módszertanokat ismernek meg és a közvélemény figyelmét is felhívjuk a gyermekrészvétel erősítésének fontosságára, eszközöket mutatunk ennek elérésére már az egészen fiatal gyermekeke is bevonva a folyamatokba
A projektben résztvevő szakmai partnerek:
1 ICDI Coordinator
2 SKOLA DOKORAN – WIDE OPEN SCHOOL NO (SK)
3 IZGLITIBAS INICIATIVU CENTRS (LV)
4 PARTNERS HUNGARY (HU)
5 PEDAGOSKI INSTITUT (SI)
6 PUCKO OTVORENO UCILISTE KORAK PO KORAK (HR)
7 NGO ‘Labor and Health Social Initiatives’ (UA)
8 21 LUGLIO (IT)
9 INTERNATIONAL STEP BY STEP ASSOCIATION (NL)
10 FOR OUR CHILDREN FOUNDATION (BG)
11 CUBO LIBRO (IT)