Számít a közösség: együttműködés roma szülőkkel

Mi a Számít a közösség program célja?   Valódi együttműködést alakítunk ki pedagógusok és szülők között, hiszen csak közös érdekek és jó kapcsolatok segítségével tudnak jól együttműködni.   Mi mindent teszünk a projekt során? Műhelymunkákat szervezünk tanárok és szülők számára, hogy áthidaljuk a köztük lévő távolságot, félreértéseket, felülírjuk a korábbi negatív tapasztalatokat. Az egyik legkedveltebb […]

Mi a Számít a közösség program célja?

 

Valódi együttműködést alakítunk ki pedagógusok és szülők között, hiszen csak közös érdekek és jó kapcsolatok segítségével tudnak jól együttműködni.

 

Mi mindent teszünk a projekt során?

Műhelymunkákat szervezünk tanárok és szülők számára, hogy áthidaljuk a köztük lévő távolságot, félreértéseket, felülírjuk a korábbi negatív tapasztalatokat. Az egyik legkedveltebb tréningünk a „szülők az iskolában” tréning, amely során a szülőket készítjük fel arra, hogy gyermekük osztályában különféle foglalkozást tartsanak, és a pedagógus igény szerint asszisztáljon ebben. Ezt követően, a  szülőnek lehetősége adódik a gyermeke osztályában egy tanóra keretén belül, foglalkozást tartani.A foglalkozás előnyei:

  • a szülő belelát a pedagógus munkájába,
  • a gyermek élvezi szülei bevonódását, büszke lesz szüleire,
  • illetve a közös felkészülés közelebb hozza a pedagógust, és szülőt.

A projekt keretén belül lehetőség van egy miniprojekt megszervezésre, melyet a közösségi tervezés alapjaival készítenek elő a pedagógusok és szülők. A szervezésnél, tervezésnél sok időt töltenek együtt, ami még jobban segíti egymás megismerését, elfogadását, egymás értékeinek a feltárását.

Minden foglalkozás után a pedagógusok esszét írnak az élményükről, tapasztalataikról. Ehhez hasonló esszék a családlátogatások után is készülnek. Az esszékből és az elmúlt 3 év tapasztalataiból kézikönyv készül, a pedagógus és szülői együttműködés egyéb aspektusairól. A családlátogatásokat a pedagógusok igényeire építve terveztük a projektbe.

„Azt gondoltam, hogy egy középosztályhoz tartozó roma családhoz megyek látogatni, mert mindig olyan szépen, és tisztán járatták a gyerekeket, és ők szülők is nagyon szépen jártak. Meglepő látvány fogadott a családlátogatáson, egy szegény roma családnál jártam, akiknél nagyon szép tisztaság volt. Megtisztelő volt, hogy beengedtek az otthonukba, nagy szeretettel láttak vendégül. Az elején izgultak ők is és én is, de aztán feloldódtunk, sok közös pontot találtunk. Egészen más volt ilyen keretek közt beszélgetni, mint egy fogadóórán, és valahogy azóta még könnyebb együttműködni mind a szülőkkel, mind a kis diákommal. ”

  • A „Számít a közösség” projektünk 4 éve futó projekt Nyírbátorban, melyet a  „Foundation Open Institute támogat a 2019-2020 tanévre. Támogatásunk összege: 15000 USD.
  • Nyírbátori Magyar-Angol Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolával az évek alatt egy nagyon pozitív együttműködést mondhatunk magunkénak. Projektünk sikerességéhez nagyban hozzájárult az iskola vezetésének nyitottsága.

 

Mi történt 2020-ban?

2020 márciusában, a koronavírus miatt az iskolák digitális munkarendre álltak át. Ez a változás még ott sem feltétlenül könnyű, ahol mindenkinek saját eszköze van otthon és ismerősek a különféle programok használatában. Ahol pedig a családok kevéssé jártasak az alkalmazások és az internet világában, ott különösen fontos az összefogás és a támogatás.

A szülőkkel és a roma mediátorokkal közösen dolgozunk azon, hogy együtt gyűjtsük össze a legfontosabb információkat, és tegyük elérhetővé minden érintett számára.  A roma mediátorok, akik maguk is szülők, a pedagógusokkal együtt létrehoztak egy Facebook csoportot, ahová minden érintettet behívtak, első, hogy legyen közös felület, ahol információt cserélhetnek. Nagy a nyüzsgés a csoportban, kérdések kérdések hátán. „Hogyan kell képet feltölteni a krétába, ti tudjátok? Hova kell menni az ebédért a gyerekeknek, vagy lehozzák nekünk?”

Az egyik pedagógus estére készített egy átfogó jegyzetet az összes kérdésre válaszolva, plusz egy leírást arról, hogyan kell a házi feladatokat feltölteni a Kréta rendszerbe, így már mindenki tudja, hogyan kell kezelni a felületet.

Hátha nektek is jól jön:

Kréta kép feltöltése

Ez az összefogás ereje!

Mi történik 2021-ben?

Nyírbátorban a Mesélő Édesanyák (MesÉd) programmal folytatjuk a szülőkkel való közös munkát. A program célja, hogy megtörje a társadalmi kirekesztettség és a kisebbségi érzés okozta hátrányos helyzetet. Nehéz sorsú roma édesanyák számára szervezünk csoportos találkozókat, jelenleg Nyírbátorban, hogy megtapasztalják: a meseolvasás öröm, amelyet gyermekeiknek is továbbadhatnak. A módszer megálmodója Furugh Switzer szociológus. A program a koronavírus járvány alatt online, a Zoom alkalmazáson keresztül is zajlott, amely annak volt köszönhető, hogy egy korábbi programunkban kialakult a szülők bizalma irántunk, illetve sikerült okoseszközöket és internet elérést biztosítani számukra, mindemellett képzést a különféle alkalmazások használatára – így sikerült bekapcsolódniuk a járványhelyzet alatt a digitális oktatásba, csökkentve az iskolai lemorzsolódást.

A helyi anyukák készítettek egy amatőr videót, hogy megörökítsék saját maguknak, mi történik egy Meséd foglalkozáson, és megengedték, hogy közzé tegyük. Nézze meg ön is!

 

 

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!