Korszerű konfliktuskezelés az óvodában-iskolában

Innovatív módszerek az óvodában és az általános iskolában: büntetés helyett együttműködés

Mi a program célja?

Olyan modellprogramot valósítottunk meg, ami gyakorlatias, azonnal alkalmazható eszközöket ad a pedagógusok kezébe a konfliktusok, az agresszió és a zaklatás kezelésére. Abban is segítjük az intézményeket, hogy olyan békés és befogadó iskolai légkört alakítsanak ki, mely segíti a megelőzést és pozitív hatással van a gyerekek iskolai sikerességére.

Az 5-8 osztályosok között végzett felmérés szerint a gyerekek kétharmadát éri iskolai erőszak, minden tizedik gyereket hetente többször is.

A kora gyermekkori fejlesztéssel foglalkozó szakemberek és a szülők is már az óvodában  szembesülnek azzal, hogy a bántalmazás és az agresszió gyakran előfordulnak a társas helyzetekben, amit mindenképp kezelni kell. A kezeléshez pedig a probléma felismerésére, és új módszerek alkalmazására van szükség: gyerekeknek, pedagógusoknak és a szülőknek egyaránt. Jelenleg Magyarországon ezeknek a készségeknek a megszerzése nem képezi részét egyik pedagógusképzésnek sem.

A projekt megvalósításában partnerünk volt a Presley Ridge Magyarország Alapítvány, az agressziókezelés szakértője.

 

Mi mindent tettünk a program során?

Képzéseket és mentorálást biztosítottunk óvodai és általános iskolai pedagógusok számára, illetve a szülőket is bevontuk néhány műhelymunka erejéig. Arra külön figyeltünk, hogy legyen közös szülő-pedagógus alkalmak  hiszen a kötelező körökön kívül alig van fórum az információcserére és kapcsolatépítésre.

  • Szülők: agressziómenedzsment és konfliktuskezelő ismetereket szereznek és megtanulják a saját gyermekeikkel az érzelemteli, biztonságot adó kapcsolódást
  • A bevont intézmények pedagógusai: új módszereket, eszközöket kapnak, mellyel hatékonyan tudják kezelni a felmerülő problémákat és képesek preventív jelleggel is alkalmazni azokat. Mediáció, Kapcsolódó Nevelés, Krízisintervenció, Agressziókezelés, Persona Doll képzés – csak néhány a programban használt módszertani elemek közül.
  • A pedagógusok kezét a képzések után sem engedtük el: mind a hat résztvevő intézmény mentort kapott, aki személyre szabottan segített abban, hogy a tanultak beépüljenek a mindennapokba.

 

Milyen eredményeket értünk el?

  • A projektben 3 óvodával és 3 iskolával dolgoztunk együtt, akik pályáztak a programban való részvételre:
  1. Pestszentlőrinci Pitypang Óvoda
  2. Pósa Utcai Óvoda (Debrecen)
  3. Salgótarjáni Összevont Óvoda Vadvirág Tagóvodája, Szivárvány Tagóvodája és Baglyasi Tagóvodája (3 intézményegység)
  4. Göcsej Kapuja Bak Általános Iskola
  5. Józsefvárosi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Általános Iskola
  6. Salgótarjáni Általános Iskola Kollégiuma
  • 3 óvodában és 3 iskolában bővült a módszertani eszköztár, amely segíti a konfliktus- és agressziókezelési készségek fejlesztését és hosszú távú beépülését az intézmény mindennapi életébe.
  • Szülők és pedagógusok egyaránt tematikus tréningsorozaton vehettek rész, ahol profi szakemberektől sajátíthatták el az agressziómenedzsment és konfliktuskezelési ismereteket.
  • 66 iskolai mediátort is képezünk, akik szakértelmükkel hosszú távon támogatni tudják az iskolai környezet szereplőinek hatékony együttműködését.
  • 44 pedagógus szerzett új tudást Krízisintervenció és agressziókezelés területén. Komplex megelőzési és kezelési módszert sajátítottak el, ami segítheti őket oktatási és nevelési intézményük kríziskezelési gyakorlatának és eljárásrendjének a kialakításában, módosításában. Elméleti és gyakorlati tapasztalatot szerezhettek abban, hogy gyerekek és fiatalok számára sikeresen alkalmazható megküzdési stratégiákat tanítsanak.
  • 18 óvodapedagógus tanulta meg és alkalmazza a PersonaDoll módszert: együttműködésen alapuló stratégiákat ismernek meg és adnak tovább a tanítványaiknak, amelyek segítik az oktatási esélyegyenlőtlenségek csökkentését, a konfliktusok kezelését és agresszív magatartásformák feldolgozását.
  • Kifejlesztésre került  egy Gyermekmediációs képzés amelynek célja, hogy a pedagógusok a konfliktusokat már kisgyermekkorban konstruktívan kezeljék, és ezeket a mintákat adják át a gyerekeknek. Segítsék őket érzelmeik kifejezésében, fejlesszék a szociális és érzelmi intelligenciájukat.
  • Felállítottunk egy intézményi támogatói rendszert, melyben mentorok segítik intézményvezetőket, pedagógusokat, szülőket abban, hogy hatékonyan tudják használni a tréning során megszerzett tudásukat és be tudják építeni az intézmények életébe.

Programunk 2017 végén lezárult. Olvassa el a CARS Innovatív projektzáró tanulmányunkat, ahol őszintén vallanak a képzéseken és a mentoráción részt vett pedagógusok és intézményvezetők arról, hogy mi mindent adott nekik a program.

 

Egyéb fontos információk:

  • Projekt/Támogatási Program neve: A New Tool for Quality Teaching:Developing Conflict and Aggression Resolution Skills of Teachers, Students and Parents“C A R S” for more Peaceful and Democratic societies
  • Támogató szervezet: Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány
  • Projekt azonosítója a támogatónál: Grant Number OR2015-24719
  • Együttműködő partner: Pressley Ridge Alapítvány http://www.pressleyridge.hu/
  • Időtartam kezdete/vége: 2016.január 1. – 2017.december 31.
  • Költségvetés összege, pénznem: 83 364 $

 

 

Bővebb információ a programról:

Bordás – Tóth Éva
tothe@partnershungary.hu

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]