Mi a program célja?

A program célja a hátrányos helyzetben, elszigetelten élő roma lakosság egészségügyi szolgáltatásokhoz történő hozzáférésének javítása, valamint az egészségtudatosság növelése ezekben a közösségekben.

Az interkulturális mediátorok a helyi közösség hangjaként jelzik az igényeket, nehézségeket, amelyen közösségi összefogással és önkormányzati támogatással segítenek. A 2012-ben indult kísérleti projekt célkitűzése, hogy Magyarországon az interkulturális mediátorok az egészségügyi ellátórendszer segítőiként végezhessék munkájukat, ezzel javítva a hátrányos helyzetű – ezen belül különösen a roma – emberek egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférését, az egészségtudatos életmód elterjesztését. A mediátorok a „híd” szerepét töltik be az ellátórendszer és a közösség között. A mediátorok munkáját a helyi és külső szakembereken túl minden esetben egy közösségi akciócsoport is segíti.

A magyarországi projekt egy nagy, négy ország bevonásával megvalósuló nemzetközi projekt részeként, a GlaxoSmithKline Unlimited (GSK) támogatásából jöhetett létre. A projekt nemzetközi partnerségben, Szlovákiában, Bulgáriában, Romániában és Magyarországon működik: roma integrációval foglalkozó non-profit szervezetek dolgoznak együtt a GSK helyi szervezeteivel. A nemzetközi partnerség kiváló alkalmat ad az egymás eredményeiből  való tanulásra.

 

Mi mindent teszünk a projekt során?

A négy országban, a helyi sajátosságokra reagálva, négy különböző projekt valósul meg, melyek közös pontja az egészségügyi hozzáférés javítása és az egészségtudatosság elősegítése, a képezett egészségügyi mediátorok részvételével.

A magyaroszági kísérleti projekt fókuszában az interkulturális mediáció módszerének elterjesztése áll. 2015 és 2017 között, a roma mediációt, mint szakmát definiáltuk a szakma sajátosságainak és képzési igényének kidolgozásával.

Mindemellett, évente több településen (a 7 éves programciklusban összesen 20 településen) települési mini-projektet kezdeményezünk, a helyi roma lakosság bevonásával.

A helyi szakemberekkel és a roma közösség képviselőivel feltárjuk a helyi egészségügyi problémákat, és erre alapozzuk a települési mini-projekteket, amit minden esetben a szakemberek és a közösség tagjai közösen valósítanak meg.

 

Mik az eredmények?

Települési szinten:

  • 130 Roma mediátor képzése (köztük az Alapellátási modell program segéd-egészségőrei)
  • 60 nő részére fogamzásgátló spirál biztosítása
  • 70 családi ház egészségügyi festése (Nagyecsed, Nagydobos, Gyulaj)
  • 1 db steril szoba, egy dialízises családanyának a Közösségi Akciócsoport önkéntes munkájának hozzájárulásával
  • Több hektár tűzifa összegyűjtése a rászoruló családoknak az erdészet, az önkormányzat és a Közösségi Akciócsoport együttműködésében
  • 70 db kültéri illemhely építése (Nagyecsed, Porcsalma)
  • 1 db fedett buszmegálló építése önkormányzati képviselő, civil szervezet és a KACS együttműködésével (Pécs)
  • 50 fő egészségügyi szűrése
  • 50 egészségügyi felvilágosítás 800 iskolás gyerekeknek
  • 6 egészségnap megrendezése (Nagydobos, Nagyecsed, Borsodnádasd)
  • 11 szemétszedési akció (Nyírbátor, Nagydobos, Nagyecsed, Pécs, Onga) 180 közösségi tag részvételével
  • 1 db só szoba (Nagydobos)
  • Összesen 1500 roma mediátori beavatkozás a helyi szintű közösségi problémák kezelésébe 2013 és 2019 között
  • 6300 rászoruló elérése egészségügyi szolgáltatásokkal
  • 12 alkalommal roma közösség mozgósítása együttműködésben helyi egészségügyi szakemberekkel (védőnők, háziorvosok)
  • 200 alkalommal együttműködő tervezés a roma közösségi tagok, roma mediátorok, helyi intézményi képviselők és döntéshozók részvételével
  • Csótányirtás
  • Mosószoba létrehozása (Borsodnádasd)
  • Iskolai WC felújítása (Arló)
  • Játszótér felújítása (Hernádkak, Hernádnémeti)

 

Országos szinten:

  • Együttműködés a Svájci Alap által támogatott Alapellátási Modellprogrammal
  • 11 roma mediátor tréning
  • 12 roma mediátor hálózati találkozó
  • 1 db romamediátor honlap létrehozva: romamediator.hu
  • 6 db mediátori díj odaítélése (2016, 2017)
  • 1 db roma mediátor konferencia, 100 fő részvétel (kormányzati, önkormányzati képviselet, Roma mediátorok, KACS tagok, Európa Tanács, sajtó)
  • DACUM (Developing a Curriculum) szakmásítási folyamat kidolgozása, lebonyolítása
  • 1 db online kérdőív kifejlesztése, amit 45-en töltöttek ki egészségügyi dolgozók, szociális intézmények dolgozói, roma integrációs szakemberek és roma mediátorok
  • 80 roma mediátori szaktevékenység elemzése, lektorálása roma és nem roma szakértők bevonásával

 

Nézze meg videóinkon és Jászapáti példáján keresztül, hogyan dolgozunk!

A közösségi kerekasztal megbeszéléseken a helyi szükségletekre építve kerestük meg, mi az, amiben támogatásra van szüksége a roma közösségnek: ebben sokat segítettek az interkulturális mediátorok, a helyi roma közösség kiképzett koordinátorai. Az önkormányzattal sikerült összefogni, hogy a szeméttárolást higiénikusan oldhaassák meg az egyes háztartások, és legyenek gurulós kukáik.

 

 

Lányok a természettudományban

Mi a Project POWER célja?

Ráirányítottuk diákok, tanárok és szülők figyelmét a természettudományok fontosságára, külön hangsúlyt fektetve a lányok figyelmének felkeltésére a természettudományos és mérnöki (STEM) pályák iránt, hiszen még mindig alulreprezentáltak ezen a pályán.

A program elemei többek között megtalálhatók voltak:

  • a mérnöki és természettudományokhoz kapcsolódó kompetenciák újszerű eszközökkel történő fejlesztése,
  • az üzleti angol nyelvű kommunikáció erősítése,
  • a személyes hatékonyság növelése
  • a diákok lehetőséget kapnak a különböző szakmák és karrier utak megfigyelésére, megismerésére és a személyes tapasztalatszerzésre.

 

A program ösztönözte, hogy

  • több lány válasszon természettudományos, vagy mérnöki pályát,
  • a középiskolai diákok természettudományos kompetenciái, személyközi készségei, angol nyelvi készségei fejlődjenek.
  • a pedagógusok szakmailag fejlődhessenek, a középiskolai diákok, különösen a lányok pályaválasztását saját élmények szerzésén keresztül.

 

Mi mindent tettünk a PROJECT POWER során?

A projektben eleinte négy, majd két középiskolával dolgoztunk együtt, akik pályáztak a programban való részvételre

  • A programban résztvevő diákok olyan iskolai és iskolán kívüli fejlesztő foglalkozásokban vesznek részt, amelyek során a természettudományos kompetenciáikat, személyközi készségeiket (asszertív kommunikáció, prezentáció) és az angol nyelvi készségeiket fejlesztjük.
  • A diákok támogatást kapnak a pályaválasztáshoz, betekintést nyernek a természettudományokhoz kapcsolódó szakmákba, vállalatlátogatások és job shadowing formájában.
  • A pedagógusok lehetőséget kapnak a módszertani megújulásra és tapasztalatcserére.
  • A szülők egyes projektelemekbe való bekapcsolódásuk által közelebb kerülnek az iskola életéhez és figyelmüket ráirányítjuk a természettudományos és műszaki pályák fontosságára, illetve arra, hogy ezek választásában leánygyermekeiket is támogassák.

 

Mik az eredmények?

  • 1000 diákot és 60 pedagógust vontunk be a programba és egyes projektelemekbe
  • 300 diák vett rész karrier órán
  • 200 diák dolgozott valamilyen iskolai projekten a program keretein belül
  • A programban folytatott kiscsoportos intenzív természettudományos és informatikai fejlesztés nagymértékben hozzájárult a három iskola diákjainak kiemelkedő verseny szerepléseihez:
  • Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola: országos harmadik hely egy nemzetközi matematika versenyen
  • Rudas Közgazdasági Szakgimnázium és Kollégium: hely junior mérnöki versenyen
  • Comenius lánycsapata: nemzetközi erdőmérnöki versenyen első hely.
  • Közös iskolai élményműhely, ahol a diákok és a tanárok is közelebbről megismerkedhettek. látványos és érdekes STEM-hez kapcsolódó programokkal: kísérletekkel és logikai, fejlesztő játékokkal
  • A helyi média kiemelt figyelmet fordított a programra, és örömmel számol be a program eseményeiről (10 cikk helyi írott médiában, 1 televíziós megjelenés)
  • 10 videó interjú készült el női kutatókkal/ mérnökökkel

 

Egyéb fontos információk:

  • Támogató szervezet: Arconic Alapítvány, USA
  • Projekt azonosítója a támogatónál:222792
  • Projektben együttműködő partnerek:

Arconic Köfém Kft. Székesfehérvár

Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola, Székesfehérvár

Rudas Közgazdasági Szakgimnázium és Kollégium, Dunaújváros

  • Időtartam kezdete/vége: 2016 december 27- 2017 december 27.
  • Költségvetés összege, pénznem: 36 000  $

 

Amint arról már többször is hírt adtunk, a Partners Polska Alapítvány a Visegrádi Alap támogatásával egy egynapos konferenciát szervezett 2016 októberében Varsóban. A konferencia témája a Visegrádi országok szerepe a migrációs válság megoldásában. Néhány perc a konferenciáról: