Kollaboratív tanulás: európai módszertani keret
Mi a Tempus EFFEKT célja? A finn, lett, cseh, brit, ír és magyar partnerségben megvalósuló projekt célja egy olyan európai módszertani keretrendszer létrehozása és kipróbálása, ami a tanárokat segíti abban, hogy egymástól, egymás gyakorlatából tudjanak tanulni. Emellett segíteni kívánja az oktatáspolitikai döntéshozókat, hogy olyan rendszerekben gondolkodjanak, amiben a szakmai képzésekben helyet kap a kollaboratív tanulás. […]
Mi a Tempus EFFEKT célja?
A finn, lett, cseh, brit, ír és magyar partnerségben megvalósuló projekt célja egy olyan európai módszertani keretrendszer létrehozása és kipróbálása, ami a tanárokat segíti abban, hogy egymástól, egymás gyakorlatából tudjanak tanulni. Emellett segíteni kívánja az oktatáspolitikai döntéshozókat, hogy olyan rendszerekben gondolkodjanak, amiben a szakmai képzésekben helyet kap a kollaboratív tanulás.
Továbbá célunk, hogy nemzetközi partnereinkkel létrehozzunk egy európai szakmai és módszertani keretet, amelyben összegyűjtjük és közkincsé tesszük a létező innovatív gyakorlatokat és eszközöket a tanári együttműködésen alapuló tanulás témájához kapcsolódóan. A szakmai és módszertani keret az oktatás különböző szintjein levő szereplőknek (tanárok, iskolavezetők, szülők, diákok, tanárképzők, szakpolitikai döntéshozók stb.) kínál majd eszközöket és módszereket, amelyekkel képesek lesznek megvalósítani és fejleszteni a kollaboratív tanulást iskolai, helyi, regionális és nemzeti (rendszer) szinten.
Mit teszünk a projektben?
A finn, lett, cseh, brit, ír és magyar partnerségban (ERASMUS K3) az elméleti szakemberek, egyetemi kutatóműhelyek a keretrendszer kidolgozásán és értékelésén dolgoznak, mi a Partnersnél a keretrendszer gyakorlati kipróbálásában veszünk részt.
A kiskőrösi Lépésről lépésre módszertani központ 2016 nyarán megtartott képzésén 39 pedagógus vett részt Mezőfalváról, Mohácsról Kiskőrösről. Ők a kollaboratív tanulócsoport tagjai. Meglátogatták egymást, megfigyelték és értékelték egymás munkáját azért, hogy hatékonyabban tudjanak tanítani a Lépésről lépésre módszer alkalmazásával.
A legfontosabb az számukra a programban, hogy nem maradnak egyedül a változásban, a változás bevezetésében. Az egyik résztvevő pedagógus a 2017. augusztusi találkozón azt mondta: mindig így kellene kezdeni a tanévet, mert energiát és ötleteket ad az újrakezdéshez.