Korszerű konfliktuskezelés az óvodában-iskolában
A kora gyermekkori fejlesztéssel foglalkozó szakemberek és a szülők is már az óvodában szembesülnek azzal, hogy a bántalmazás és az agresszió gyakran előfordulnak a társas helyzetekben, amit mindenképp kezelni kell. A kezeléshez pedig a probléma felismerésére, és új módszerek alkalmazására van szükség: gyerekeknek, pedagógusoknak és a szülőknek egyaránt. Jelenleg Magyarországon ezeknek a készségeknek a megszerzése nem képezi részét egyik pedagógusképzésnek sem.
Mi a program célja?
Olyan modellprogramot valósítottunk meg, ami gyakorlatias, azonnal alkalmazható eszközöket ad a pedagógusok kezébe a konfliktusok, az agresszió és a zaklatás kezelésére. Abban is segítjük az intézményeket, hogy olyan békés és befogadó iskolai légkört alakítsanak ki, mely segíti a megelőzést és pozitív hatással van a gyerekek iskolai sikerességére.
Az 5-8 osztályosok között végzett felmérés szerint a gyerekek kétharmadát éri iskolai erőszak, minden tizedik gyereket hetente többször is.
A projekt megvalósításában partnerünk volt a Presley Ridge Magyarország Alapítvány, az agressziókezelés szakértője.
Mi mindent tettünk a program során?
Képzéseket és mentorálást biztosítottunk óvodai és általános iskolai pedagógusok számára, illetve a szülőket is bevontuk néhány műhelymunka erejéig. Arra külön figyeltünk, hogy legyen közös szülő-pedagógus alkalmak hiszen a kötelező körökön kívül alig van fórum az információcserére és kapcsolatépítésre.
- Szülők: agressziómenedzsment és konfliktuskezelő ismetereket szereznek és megtanulják a saját gyermekeikkel az érzelemteli, biztonságot adó kapcsolódást
- A bevont intézmények pedagógusai: új módszereket, eszközöket kapnak, mellyel hatékonyan tudják kezelni a felmerülő problémákat és képesek preventív jelleggel is alkalmazni azokat. Mediáció, Kapcsolódó Nevelés, Krízisintervenció, Agressziókezelés, Persona Doll képzés – csak néhány a programban használt módszertani elemek közül.
- A pedagógusok kezét a képzések után sem engedtük el: mind a hat résztvevő intézmény mentort kapott, aki személyre szabottan segített abban, hogy a tanultak beépüljenek a mindennapokba.
Milyen eredményeket értünk el?
- A projektben 3 óvodával és 3 iskolával dolgoztunk együtt, akik pályáztak a programban való részvételre:
- Pestszentlőrinci Pitypang Óvoda
- Pósa Utcai Óvoda (Debrecen)
- Salgótarjáni Összevont Óvoda Vadvirág Tagóvodája, Szivárvány Tagóvodája és Baglyasi Tagóvodája (3 intézményegység)
- Göcsej Kapuja Bak Általános Iskola
- Józsefvárosi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Általános Iskola
- Salgótarjáni Általános Iskola Kollégiuma
- 3 óvodában és 3 iskolában bővült a módszertani eszköztár, amely segíti a konfliktus- és agressziókezelési készségek fejlesztését és hosszú távú beépülését az intézmény mindennapi életébe.
- Szülők és pedagógusok egyaránt tematikus tréningsorozaton vehettek rész, ahol profi szakemberektől sajátíthatták el az agressziómenedzsment és konfliktuskezelési ismereteket.
- 66 iskolai mediátort is képezünk, akik szakértelmükkel hosszú távon támogatni tudják az iskolai környezet szereplőinek hatékony együttműködését.
- 44 pedagógus szerzett új tudást Krízisintervenció és agressziókezelés területén. Komplex megelőzési és kezelési módszert sajátítottak el, ami segítheti őket oktatási és nevelési intézményük kríziskezelési gyakorlatának és eljárásrendjének a kialakításában, módosításában. Elméleti és gyakorlati tapasztalatot szerezhettek abban, hogy gyerekek és fiatalok számára sikeresen alkalmazható megküzdési stratégiákat tanítsanak.
- 18 óvodapedagógus tanulta meg és alkalmazza a PersonaDoll módszert: együttműködésen alapuló stratégiákat ismernek meg és adnak tovább a tanítványaiknak, amelyek segítik az oktatási esélyegyenlőtlenségek csökkentését, a konfliktusok kezelését és agresszív magatartásformák feldolgozását.
- Kifejlesztésre került egy Gyermekmediációs képzés amelynek célja, hogy a pedagógusok a konfliktusokat már kisgyermekkorban konstruktívan kezeljék, és ezeket a mintákat adják át a gyerekeknek. Segítsék őket érzelmeik kifejezésében, fejlesszék a szociális és érzelmi intelligenciájukat.
- Felállítottunk egy intézményi támogatói rendszert, melyben mentorok segítik intézményvezetőket, pedagógusokat, szülőket abban, hogy hatékonyan tudják használni a tréning során megszerzett tudásukat és be tudják építeni az intézmények életébe.
Programunk 2017 végén lezárult. Olvassa el a CARS Innovatív projektzáró tanulmányunkat, ahol őszintén vallanak a képzéseken és a mentoráción részt vett pedagógusok és intézményvezetők arról, hogy mi mindent adott nekik a program.
Egyéb fontos információk:
- Projekt/Támogatási Program neve: A New Tool for Quality Teaching:Developing Conflict and Aggression Resolution Skills of Teachers, Students and Parents“C A R S” for more Peaceful and Democratic societies
- Támogató szervezet: Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány
- Projekt azonosítója a támogatónál: Grant Number OR2015-24719
- Együttműködő partner: Pressley Ridge Alapítvány http://www.pressleyridge.hu/
- Időtartam kezdete/vége: 2016.január 1. – 2017.december 31.
- Költségvetés összege, pénznem: 83 364 $
Bővebb információ a programról:
Bordás – Tóth Éva | |
tothe@partnershungary.hu |
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]