Lépésről lépésre program
Ma Közép- és Kelet Európa valamint Ázsia 20 országában működnek Lépésről lépésre programmal gyerekeket oktató, nevelő intézmények, melyek a hatékony és aktív tanulás segítségével teszik alkalmassá a felnövekvő gyerekeket arra, hogy egy demokratikus társadalom hasznos és alkotó tagjaivá váljanak. Ismerje meg a programot és vegyen részt akkreditált pedagógus továbbképzéseinken!
Mi Lépésről Lépésre pedagógiai program lényege?
A Lépésről Lépésre gyermekközpontú pedagógiai programot az 1990-es években, az Open Society Institute irányításával, amerikai szakemberek dolgozták ki. Magyarországon először 1994-ben vezették be az óvodai programot, majd az 1996/97-es tanévben az iskolai programot. A program hazai terjesztője és szakmai koordinátora a Partners Hungary Alapítvány.
A program a különböző hátterű gyermekek együttnevelésében segíti a pedagógusokat, ahol a sokszínűség és az egyediség is a tanulást, a világ jobb megismerését és az együttműködés fejlesztését szolgálja.
A Lépésről Lépésre program célja, hogy az óvodában és az iskolában őszinte, elfogadó légkör alakuljon ki jól szervezett működési keretek közt. Olyan pedagógiai rendszert hozva ezzel létre, amelyben fel lehet készíteni a gyerekeket arra, hogy:
- egy működő közösség aktív, alkotó tagjává váljanak, felismerjék és megbecsüljék az ebben rejlő értékeket;
- önállóan, tevékenyen vegyenek részt saját mindennapjaikban, képesek legyenek véleményt formálni és meghallgatni egymást;
- életkori szakaszaiknak megfelelően bizonyos helyzetekben döntéseket hozhassanak és gyakorolhassák a személyes felelősségvállalást;
- társas-érzelmi készségeik fejlődésével képessé váljanak az egymás iránti nyitottságra;
- nyitottak legyenek a világra, a világ komplexitásának felismerésére, kérdések felvetésére, megoldások keresésére;
- természetes igénnyé váljék számukra az egész életen át tartó tanulás.
Lépésről Lépésre akkreditált képzéseink segítségével önök is megvalósíthatják mindezt! Képzéseinkről bővebben a bejegyzés alján olvashat.
Milyen fizikai környezetben valósul meg a Lépésről Lépésre program az óvodában és az iskolában?
- A csoportszobák és az osztálytermek tevékenységközpontú és barátságos berendezése fontos része a programnak. A Lépésről lépésre program a környezet, az osztályterem téralakításánál, berendezésénél a gyerekek fejlődési sajátosságait, szociokulturális szükségleteiket és a sikeres tanulás feltételeit egyszerre veszi figyelembe. Ennek érdekében szakít a hagyományos tantermi elrendezéssel.
- A teret mozgatható asztalokkal és székekkel rendezi be, melyet a gyermekek magasságához igazodó polcokkal tagolja.
- A beszélgetőköröknek, egyéb feladatok megoldásának a teremben elhelyezett szőnyeg ad helyet, melyen kispárnákat, a tanító vagy óvodapedagógus számára pedig egy fotelt helyezünk el.
- A berendezés és az eszközök biztosítják az aktív, felfedező tanulást. Minden, ami a tanuláshoz szükséges a teremben szabadon megtalálható.
Az óvodai csoportszobák és az iskolai tanterem átalakításához szükséges eszközigény:
- a gyermekek életkorának megfelelő székek, asztalok
- alacsony, térelválasztó könyvespolc (legalább 8 db)
- tárolók
- nagymérető szőnyeg
- kispárnák, nagypárnák
- fotel
- a gyerekek munkáinak tárolására különbözı dossziék, mappák, irattartók, képkeretek szükségesek.
A program fellazítja a hagyományos tanórai kereteket; a pedagógusok a napi, heti, havi tanulási rendet a gyermekek szükségleteihez, a feldolgozandó témákhoz és egyéb aktualitásokhoz alkalmazkodva alakítják.
Milyen a napirend a Lépésről Lépésre programban?
- Érkezéskor a gyerekeket az úgynevezett reggeli kihívás fogadja, amelynek célja egyrészt ráhangolni a gyerekeket a munkára, másrészt értelmes, érdekes tevékenységgel kitölteni az egyébként nem éppen izgalmas várakozási időt. A reggeli kihívás együttműködést vagy egyéni megoldást igénylő érdekes, izgalmas feladat, játék, rejtvény. Többféle feladat közül is lehet választani.
- A nap fontos kerete a reggeli beszélgetőkör és a délutáni záró, élménymegosztó beszélgetés, amelyek nagyon fontos közösségépítő szereppel bírnak. A beszélgetések segítenek a közösség, a szociális készségek alakításában, emellett fejlesztik a toleranciát, az empátiát, az egymásra figyelés és a kommunikáció készségeit. Fontos szerepük van a különböző társadalmi, viselkedési és illemszabályok megtanulásában. A rendszeres beszélgetésekkel közösségi hagyományokat teremtünk. Emellett a gyerekek megtanulnak reflektálni önmagukra, értékelni a saját és mások munkáját, és képessé válnak az építő kritika megfogalmazására.
- A tanulási idő, a tanítási órák, az óvodai csoportfoglalkozások, blokkok időtartamait a gyerekek állapota, figyelmük időtartama, a feladatok, tevékenységek jellege alapján a tanító vagy az óvodapedagógus határozza meg. A nap folyamán a nagyobb koncentrációt igénylő tevékenységek és a mozgásos, kisebb figyelmet igénylő tevékenységek felváltva jelennek meg. A napi időbeosztást naponta felírják egy erre a célra rendszeresített táblára, a heti életrend, programok plakáton kerülnek a falra.
A Lépésről lépésre program szerint tanuló gyerekek egyik legkedvesebb szokása, hogy valamennyi osztálynak és csoportnak van egy választott kabalája. A figura a csoport tagja, aki minden hétvégén másik családhoz megy vendégségbe. A család kiválasztásának módját a gyerekek és a pedagógus közösen döntik el – a közös szabályalkotás a programban fontos elem, nem csak ebben a kérdésben. A kabalafigura vendégség alatti élményeit egy naplóba jegyzik fel. Eleinte – amíg a gyermekek nem tudnak írni – a szülők vezetik a naplót, majd a gyerekek, a figura nevében. A kabala és naplója számtalan nevelési lehetőséget hordoz, emellett a család bevonásának, az óvoda, iskola és a család értékrendje közötti kapcsolat alakításának egyik fontos eszköze.
A szülők szerepe a Lépésről Lépésre programban
- A Lépésről Lépésre program felismeri, megbecsüli és támogatja a szülői szerep fontosságát, ezért a szülőket partnerként kezeli. Ez a felelősségteljes együttműködés pedagógus és szülő között a gyermek szellemi és érzelmi fejlődését segíti.
- Amikor a gyerekek látják saját szüleiket közösen dolgozni az óvónőkkel vagy tanítókkal, azt érzik: mi itt fontosak vagyunk egymásnak. Az óvoda, az iskola és az otthon pozitív, barátságos kapcsolata minden gyerekre jó hatással van.
- A Lépésről lépésre program a szülőket a legfontosabb tanácsadóknak tekinti, akik segítenek a gyerekek alaposabb megismerésében, jobb megértésében. Az együttműködés során mind a pedagógus, mind a szülő értékes információkhoz juthatnak egy nyitott – a gyermek érdekében – egymást segítő kapcsolat felépítéséhez.
A gyerekek értékelése a Lépésről lépésre programban
- Az értékelés a gyermekekről szerzett sokrétű információra épül. Az értékelés a Lépésről Lépésre programban a gyerekek fejlődését szolgálja és erősíti magabiztosságukat, önbizalmukat. Mivel az értékelés fejlesztő ereje fontos, ezért kiemelten figyelünk arra, hogy gyermek fejlődéséhez megfelelő gyakorlati tanácsokkal szolgáljon.
- A szülők és a gyerekek is részt vesznek az értékelés folyamatában.
Fontos szempontok az értékelés során:
- Hitelesség, melynek alapja a sokoldalú gyermekmegfigyelés.
- A teljesítmény mérésére többféle eszköz, módszer használata.
- A gyerekek egész személyiségének figyelembevétele.
- Az értékelés döntően nem kritérium-orientált, az egyén fejlődéséhez mért.
- Ismételt, sorozatos, megfigyeléseken alapszik.
- Könnyen érthető mind a szülők, mind a gyerekek számára.
- A gyerekek erősségeit, nem pedig gyengéit emeli ki.
- Tájékoztat arról, hogy mit kell megtanítani, és hogyan.
- Folyamatos útbaigazítást ad.
- Sokoldalúan, összetett módon, szociális, érzelmi és értelmi szempontokat egyaránt figyelembe véve vizsgálja a gyerekeket.
- A tanárok és szülők, illetve a tanárok és gyerekek közti aktív együttműködő viszonyra épít.
- Hangsúlyozza a tanulás fontosságát.
Lépésről Lépésre akkreditált képzések
1. Bevezetés a Lépésről Lépésre programba, 30 óra, 30 kreditpont. Képzéseinket külön indítjuk óvodapedagógusoknak és tanítóknak, a csoportokra szabott módszertani lehetőségekkel.
Amely elvégzésekor ön:
- Részletes ismeretekre tesz szert a lépésről Lépésre gyermekközpontú pedagógiai programról és módszereiről
- Gyakorlati tapasztalatot szerez a módszer működéséről, alkalmazásának körülményeiről
- A folyamat során szakértő óvodapedagógus trénereink mentorálással is támogatják Önt
A képzés elvégzésével egy 20 országban működő hálózathoz csatlakozik, melynek tagjai folyamatos támogatást nyújtanak egymásnak tudásmegosztással
A képzés elvégzésével:
- Képes lesz alkalmazni a Lépésről lépésre program alapelveit, az arra épülő speciális szokásokat, életrendet, rituálékat.
- Megismeri a program tevékenységrendszerének megfelelő tér, terem el-, és berendezést, tevékenységközpontokat és eszközelhelyezést
- Képessé válik az aktív tevékenységekhez szükséges feltételek megteremtésére, eszközök, módszerek kiválasztására, alkalmazására és készítésére
- Elsajátítja a differenciált tevékenykedtetés, a kooperatív tanulás és a projekt módszer alapjait, munkaformáit, eszközeit
- Korszerű válaszokat tud adni a gyermekek és szülők szükségleteire egyaránt
- Alkalmazni tudja a fejlesztő értékelési eljárásokat, különös tekintettel a portfólióra
2. Kooperatív tanulás lépésről lépésre. 30 óra, 30 kreditpont.
Képzéseinket külön indítjuk óvodapedagógusoknak és tanítóknak, a csoportokra szabott módszertani lehetőségekkel.
Mit ad a Kooperatív LL képzés?
- Megismeri a különböző célok eléréséhez használható kooperatív módszereket.
- Megtanulja, hogyan tegyen különbséget helyzetek között, amikor hatékony ezek használata, és amikor nem.
- Társas kapcsolatokat segítő feladatokat lesz képes kidolgozni.
- Épít a gyerekek meglévő készségeire, tudásukra, egyéni és társas szükségleteik mentén fejleszti őket.
- Megismeri és elsajátítja az értékelés különböző formáit, önálló és csoportos feladatokra egyaránt alkalmazva.
- Tudja és felismeri, hogy milyen attitűd és hozzáállás szükséges a kooperatív tanulási légkör megteremtéséhez és ezért hajlandó is tenni.
- Saját élményein keresztül tapasztalva tanulja az elhangzottakat, érzékeli a kooperaitivitás működését és hatását.
A képzéseket tapasztalt Lépésről Lépésre trénerek tartják, akik maguk is gyakorló pedagógusok. Várjuk óvodai nevelőtestületek és általános iskolai tantestületek jelentkezését képzéseinkre!
További cikkek, írások a Lépésről Lépésre programról:
KÖLÖKNET: Lépésről lépésre program az iskolában
Olvasástanítás lépésről lépésre. Varga Éva írása