JóKer Gyerek- és Ifjúságrészvételi program

Elvárjuk a gyerekektől, hogy legyenek belátók, vállaljanak felelősséget tetteikért és legyenek önállók, azonban kevés teret kapnak arra, hogy a tekintélyelvű keretekből kiléphessenek, és alakíthassák az őket érintő helyzeteket, folyamatokat.

A gyerekkor alapvető megélése, hogy a felnőtt irányít, ami szükségszerű, hiszen így tudunk rájuk vigyázni, azonban ha megfelelő kereteket kaphatnak ahhoz, hogy aktív alakítói lehessenek tervezési, konfliktuskezelési folyamatoknak, megélhetik: van értelme felelősséget vállalni, hiszen számít a szavuk. Ez az aktív állampolgárrá válás egyik fontos alapköve. Ehhez ad eszközöket és lehetőségeket a JóKer projekt, képzések és programok által, Budapesten, a 8. kerületben.

 

Akikkel dolgozunk, akikért dolgozunk

  • A 8. kerületi óvodai, iskolai pedagógusok és az ő munkájukat közvetlenül segítő szakemberek (iskolapszichológus, pedagógiai asszisztens, fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus, stb.).
  • A kerületi, nem formális oktatási szakemberek (tanodák, kulturális központok).
  • A kerületi 4-18 éves gyerekek.

Ezt tesszük a program során

  • Képzéseket tartunk, hogy felvértezzük a gyerekekkel foglalkozó 8. kerületi szakembereket, illetve a szülőket olyan korszerű és gyakorlatias módszerekkel, amelyek segítségével jobban figyelembe tudják venni a gyerekek életkori szükségleteit és segítenek a gyerekek önállóságának, felelősségvállásának, cselekvőképességének,  konfliktuskezelési készségeinek fejlődésében.
  • Rendszeres szakmai támogató alkalmakat tartunk a kiképzett szakembereknek, hogy szakmai kérdéseiket, dilemmáikat biztonságos közegben dolgozhassák meg, és erősödjön a különböző szakterületeken dolgozó szakemberek (óvoda, iskola, gyermekjólét, önkormányzat, stb.) közötti együttműködés.
  • Gyermekrészvételi szemléletű kerekasztalokat szervezünk a 8. kerületben dolgozó szakembereknek, hogy a jógyakorlatok megszilárduljanak
  • Gyermekrészvételi szempontú programokat szervezünk a gyereknek (Tali a Téren), ahol a 0-18 éves korú gyerekek megtapasztalhatják: jó együtt lenni, számít a szavuk.
  • A programban a szakmai partnerek kidolgoznak egy, a szociális szakemberek kpzésébe beilleszthető képzést, amely a hallgatókat gyermekrészvételi szemléletű eszközökkel vértezi fel, és amelyeket szakmai munkájukban alkalmazhatnak.
  • A kerületben 10 gyerekkel foglalkozó formális vagy nem formális nevelési-oktatási intézményben gyermekrészvételi szemléletű mikroprojektek valósulnak be, amelyekben helyet kapnak olyan gyerekeknek, szülőknek, pedagógusoknak szóló események, intézményi működésbeli szabályok, pedagógiai módszerek, amelyek a gyerekek aktív bevonását és véleménynyilvánítását segítik elő.

 

A projekt időtartama

A program 2023 májusától 2024 májusáig tart.

 

Így lesz kicsiben jobb a világ a JóKer programnak köszönhetően

  • A programban részt vevő szakemberek képesek lesznek jobban beemelni a gyerekek szempontjait a mindennapi nevelési-oktatási-tervezési munka során, várhatóan 100+ szakember kap képzést
  • A gyerekek szükségleteinek erősebb figyelembe vételével kivitelezhetőbbé és élvezhetőbbé válik a különféle hátterű gyerekek együttnevelése-oktatása, csökkennek a pedagógusok, gyerekek, szülők érzelmi terhei, hatékonyabban tudnak együttműködni a szakemberek és a szülők a gyerekek tanulása/fejlődése érdekében
  • A mikroprojektekben kipróbált elemek az intézmény működésébe hosszú távon beépülnek, a program vége után is fennmaradnak.

 

A projektben résztvevő szakmai partnerek:

  • 8. kerületi önkormányzat (koordinátor),
  • Partners Hungary Alapítvány,
  • Család, Gyermek, Ifjúság,
  • Wesley János Főiskola,
  • Eurochild

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!