Leírás
Miről szól a Partnerség az Iskolai Agresszió Ellen kutatása?
2015-ben Magyarország, Bulgária és Málta három szervezete összefogott, hogy elindítson egy kísérleti projektet, melynek célja egy közösségalapú komplex iskolai program kifejlesztése az agresszió és bántalmazás hatékony megelőzésére és kezelésére alternatív konfliktuskezelési módszerekkel. A Partners Hungary Alapítvány, a Partners Bulgaria Alapítvány és a SOS Malta hosszútávú célja olyan kulturális változás elérése az iskolákban, amelyet az alternatív konfliktuskezelési módszerek bevezetésével, a bántalmazás és iskolai konfliktusok megelőzésével és az agresszív és más bomlasztó viselkedések visszaszorításával kívánnak elérni.
A jelentés számára elvégzett kutatás a kiindulópontja és záró összegzése annak, milyen szintű és mértékű az agresszív viselkedés és bántalmazás a programban résztvevő három magyar, négy máltai és egy bolgár iskolában, amelyek részt vettek az ASAP programban, és kísérleti jelleggel bevezették a modellprogramot a bántalmazás és agresszív viselkedés megelőzésére és hatékony kezelésére. Jelen munkát azzal indítottuk, hogy megvizsgáltuk az intervenció előtti helyzetet, felmértük a probléma dimenzióit, és összegyűjtöttük a tanárok, a nem tanári gárda, a diákok, és a szülők véleményét.
Mi a kutatás célja?
- megvizsgálni a résztvevő magyar, máltai és bolgár intézmények iskolai légkörét;
- adatokat gyűjteni arról, milyen mértékű az agresszió és bántalmazás ezekben az iskolákban, és milyen formái vannak jelen;
- feltérképezni, mennyire vannak tudatában ennek a problémának a tanárok, a nem tanári gárda, a diákok, és a szülők;
- megvizsgálni, melyek a leggyakoribb helyszínek, ahol agresszív és bántalmazó incidensek történnek;
- felderíteni, milyen szintje és módja van ezen incidensek bejelentésének az iskolákban, és mennyire élnek vele e diákok, a tanárok és a szülők;
- körvonalazni, hogy az érintettek mennyire állnak készen arra, hogy megelőzzék az ilyen eseteket, vagy hatékonyan beavatkozzanak.
A projekt hatásának értékelésén túl a kutatás adatokkal szolgál, hogy összehasonlíthassuk a három ország különböző iskolai környezetében meglévő problémák mértékét, és azt, hogy a kulcsszereplők hogyan viszonyulnak hozzá iskolai szinten. Ezért az eredmények hasznosak lehetnek a résztvevő iskolák vezetésének abban, hogyan dolgozzanak ki hatékony válaszokat a bántalmazásra, valamint informálja a projekt partnereket, hogyan fogalmazzanak meg bizonyítékon alapuló ajánlásokat az egyes országok iskolapolitikájának javítására. Jelen kutatás módszertana a projekt partnerek és az iskolák vezetése érdeklődési körének fókuszában lévő témák sokféleségét hivatott vizsgálni. Így a projekt partnerek által kidolgozott módszertan más olyan civil szervezetek és oktatási intézmények számára is hasznos eszközként kínálható, amelyek ezt a jelenséget szintén mélységeiben kutatják.
Mit tartalmaz a kutatás?
A projekt alapkoncepciójának megfelelően a kutatás tartalmaz kiinduló és záró felmérést, melyek Magyarország, Málta és Bulgária érintett iskoláiban készültek. Az induló felmérést 2016. decembere és 2017. februárja közt végeztük, a záró felmérést 2018. április végén-május elején végeztük. Az induló felmérés célja, hogy rávilágítson a bántalmazás és agresszió jelenlétére és mértékére az érintett iskolákban a diákok, tanárok, egyéb iskolai dolgozók és szülők véleménye alapján. A felmérés 8 hasznos információval szolgál a nemkívánatos viselkedés és incidensek előfordulásának gyakoriságára; megvizsgálja azoknak az érintetteknek a lehetőségeit, akik ezeket az incidenseket megállíthatják; elemzi, hogy az érintettek mennyire találják súlyosnak a problémát. A kiinduló felmérés egyrészt megmutatja az érintett iskoláknak a bántalmazás és agresszió pontos dimenzióit, másrészt világos képet ad a projektpartnereknek a Modellprogram megvalósításához szükséges alaphelyzetről.
Miután a projekt alapszemléletének megfelelően zajlanak a prevenciós intézkedések és alternatív konfliktuskezelés honosul meg az iskolákban, a kimeneti értékelés segít felmérni a korábban felsorolt területeken bekövetkezett változásokat, ezenkívül megmutataja a modellprogram hatékonyságát is.