Konferencia: sokszínűség menedzsment a mediációban

A Partners Hungary Alapítvány 2015 márciusi mediációs konferenciája a heterogén csoportok hatékony együttműködéséről szólt. Kertész Tibor, a Partners Hungary egykori trénere és mediátora az 2015. április 17-i mediációs műhelyünk vendégünk volt. A Partners Hungary Alapítvány külsős mediátora és egykori trénere, az Igazságügyi Hivatal mediátorainak mentora és immár több éve a Miskolci Egyetem oktatója is. Tibor […]

A Partners Hungary Alapítvány 2015 márciusi mediációs konferenciája a heterogén csoportok hatékony együttműködéséről szólt.

  • Kertész Tibor, a Partners Hungary egykori trénere és mediátora az 2015. április 17-i mediációs műhelyünk vendégünk volt. A Partners Hungary Alapítvány külsős mediátora és egykori trénere, az Igazságügyi Hivatal mediátorainak mentora és immár több éve a Miskolci Egyetem oktatója is.
  • Tibor ma Bécsben él és dolgozik, mediátorként, egy nemzetközi cég munkatársaként. Tapasztalatként, több  100 tréning és több  mint 2500 mediációs ülés során megélt tapasztalatait osztotta meg  velünk, multikulturális munkahelyi környezet témában, egy interaktív előadás és  egy fórumszínházas gyakorlat formájában.
  • Olyan vállalati konfliktusok esettanulmányait hozta, amelyekben az interkulturális vonal nagy szerepet kapott: a konfliktusok szereplői különböző nemzetiségi, vallási-kulturális, nemi és életkorbeli sajátosságokkal bírtak, amelyek mellett a mediációban nem lehetett elsiklani, hiszen potenciálisan értékkonfliktust hordoznak magukban.

Kertész Tibor felhívta a figyelmet arra, hogy amikor interkulturális konfliktussal dolgozik a mediátor, nagyon fontos, hogy ismerje és tudatosan kezelje a felek különböző hátterének egyes elemeit (etnikai hovatartozás, a tágabb szociokulturális környezet, életkor, nem, szexuális hovatartozás, képzettség), az ahhoz kapcsolódó előítéleteket és sztereotípiákat, beleértve a mediátor saját előítéleteit is. Az interkulturális különbségek kezeléséhez Ausztriában például külön Diversity Management képzés is kapcsolódik, amelynek elvégzése kötelező mediátorok számára. A mediátor érzékenysége kulcsfontosságú annak érdekében, hogy a felek elmozduljanak a konfliktus megoldása felé.

Ehhez kapcsolódóan újra előkerült a kérdés: az eltérő kulturális hátterű felek eltérő értékekkel érkeznek. Vajon mediálható-e az értékkonfliktus? Erre többféle lehetséges válasz létezik.

  • Az esettanulmányok során kiderült, hogy bizonyos esetekben a vita csak értékkonfliktusnak látszik, ám ha kibontjuk, kiderülhet, hogy a konfliktus nem a felek eltérő hátterének eredménye. A mediátornak abban az esetben van dolga a felek eltérő hátterével, ha azok a konfliktushoz és annak feloldásához való viszonyulásukat befolyásolja.
  • A valós értékkonfliktusokat tekintve, akkor lehet sikeres a mediáció, ha a konfliktust újradefiniáljuk a közös probléma, azon belül is a megoldási lehetőségek mentén. A másik nézőpontjának elfogadása nem jelenti azt, hogy egyet is értünk vele, azonban megegyezhetünk abban, hogy nem értünk egyet bizonyos kérdésekben, viszont a közös ügyeinkre attól még találhatunk megoldást, ha a kölcsönös tisztelet megvan a felekben.

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!