Óvodai-iskolai agresszió és bántalmazás kezelése

Agresszió, bántalmazás az iskolában

Az agresszió és zaklatás kezelése ma már minden gyakorló pedagógusnak kihívást jelent, óvodában-iskolában egyaránt.

Konfliktusok, agresszió és zaklatás az iskolában

Az gyerekek közti agresszió és a kortárs bántalmazás különféleképpen jelenik meg az egyes intézményekben, és egyre nagyobb kihívást jelent pedagógusok, diákok, szülők és az iskola környezetében dolgozó szakemberek számára. Ma már szinte minden iskola érintett valamilyen formában. Megfelelő eszközök nélkül a feszültség egyre nő, és tehetetlenség agresszióba fordulhat. Az érintettek még évtizedek múltán is hordozzák magukban ennek következményeit. Hosszú távon kihat boldogulásukra, életminőségükre.

Mi történik a gyerekekkel, ha nem avatkozunk közbe?

„Meg kell tanulniuk kezelni a konfliktusokat” – halljuk sokszor a felnőtteket, amikor gyerekekről beszélnek. A kérdés, hogy mit tanulnak meg és kitől. Vannak jó konstruktív kommunikációs minták, amelyeket átadhatunk pedagógusként a gyerekeknek? Számíthatnak ránk, felnőttekre? Mernek segítséget kérni? Minél korábban kezdünk el szakszerűen foglalkozni a gyerekek közösségeivel, annál valószínűbb, hogy elkerülhetők a komolyabb negatív következmények, mint az iskolaváltás és a társas kapcsolatok ellehetetlenülése, az állandósult szorongás, az önbántalmazás.

Csúfolódás és kiközösítés az iskolában

„Legyél te az okosabb”, „játsszatok szépen”, „ha így viselkedsz, nem lesznek barátaid”. Miért nem oldjuk meg ennyivel? A csúfolódás, a kiközösítés, a csúnya beszéd és a felnőttek által szabott határok áthágása minden óvodában, iskolában megjelenik és nehézséget okoz. Ahhoz, hogy jól kezeljük ezeket a helyzeteket, értenünk kell, mi áll a háttérben.

Mi áll az agresszió hátterében? 

Az agresszió, ha társas vonatkozásban nézzük,  a másik bántására irányuló, szándékos viselkedés, amelyet az áldozata el akar kerülni. Irányulhat a másik személyére, tárgyaira, kapcsolataira, történhet ez szóval vagy tettel. Az agresszió gyakran abból a frusztrációból fakad, hogy a meglévő eszköztárral nem sikerül megoldást találnunk, nincs olyan eszköze vagy mintája a gyerekeknek, amelyet megfelelő támogatás mellett kipróbálhattak és begyakorolhattak. Ezért érthető, ha megfelelő eszközök és minták nélkül a konfliktusok agresszióba torkollhatnak, ugyanakkor tennünk kell ez ellen. Nincs varázspálca, nincs instant segítség, hiszen a közösségekben fellépő agresszió kezelése folyamatos, közös tanulás. Ugyanakkor vannak azonnal bevethető eszközök, amelyek a megelőzést és a kezelést segítik, alkalmazásukkal a feszültség csökken és a kapcsolatok sem sérülnek. A konstruktív kommunikáció és a kapcsolatokat helyreállító konfliktuskezelési módszerek tanulhatók! A gyerekek legfőbb mintái mi felnőttek vagyunk. A gyerekeknek nem büntetésre, hanem kapcsolódásra, támogatásra, kommunikációs eszközökre és közösen elfogadott keretekre van szükségük. A mediáció és a resztoratív gyakorlatok eszközei korszerű válaszokat adnak és gyakorlati segítséget nyújtanak pedagógusoknak és gyerekeknek egyaránt.

Zaklatás? Bántalmazás? Bullying?

Nincs ma egységes szóhasználat Magyarországon, mindhárom szó ugyanarra a jelenségre utal. A bántalmazás/zaklatás/bullying olyan közösségben zajló agresszív cselekmény, amely:

  • rendszeres,
  • szándékos,
  • kiegyensúlyozatlanok az erőviszonyok az alekövető(k) és az áldozat(ok) között,
  • a másik megszégyenítésének és megfélemlítésének szándéka jellemzi,
  • célja a hatalom megszerzése a közösségben.

A bullying közösségi jelenség, nem csak az elkövetőkre és az áldozatokra kell figyelmet szánnunk, hanem meg kell értenünk magát a jelenséget, hiszen e nélkül a helyzet újrateremtheti magát, még akkor is, ha az áldozat vagy az elkövető már nem is a mi óvodánkba, iskolánkba jár. Akkor tudunk hatékonyan beavatkozni, ha az egész közösséggel dolgozunk, ahol a bántalmazás zajlik, értenünk kell az erőviszonyokat, szereplőket. Egy zaklatásos történet szereplői az elkövető(k) az áldozat(ok) és a szemlélők, akik vagy az áldozatot vagy az elkövetőt pártolják, esetleg semlegesen viszonyulnak a helyzethez. Tudunk kell, hogy a szemlélők fordíthatnak a legtöbbet a helyzeten, és tudnunk kell, hogyan tehetjük őket képessé arra, hogy merjenek beavatkozni vagy segítséget kérni. Ehhez nyújtanak segítséget háromnapos konfliktus- és agressziókezelési képzéseink.

„Produktívan csak úgy lehet beavatkozni, ha a pedagógus kitartóan, megértően viszonyul a zaklatáshoz” (Buda & Péntek, 2010)

Nem a konfliktusok megléte a probléma, hiszen ezek az emberi kapcsolatok természetes velejárói. Azonban a konfliktuskezelés módja meghatározza az iskola légkörét, a tanítás eredményességét. A resztoratív (helyreállító) szemlélet középpontjában az a gondolat áll, hogy a konfliktus valójában lehetőség a megújulásra, a felborult egyensúly helyreállítására. A konfliktus tehát, tehát ha jól kezeljük, igazából kapcsolataink javára is fordítható.

Segítség az óvodai, iskolai bántalmazás megelőzéséhez és kezeléséhez

Mit tehetek pedagógusként, óvodai, iskolai szakemberként?

Háromnapos képzéseink az óvodai és iskolai konfliktusok, agresszió, bántalmazás megelőzésére és kezelésére irányulnak. A képzések gyakorlatorientáltak, minden elméleti blokk után valódi életből vett helyzetgyakorlatok során próbálhatják ki a módszereket a résztvevők.

Képzéseink háromnaposak, a pedagógus rendszerben akkreditáltak, vagy akkreditáció alatt állnak.

  • Konfliktuskezelés az óvodában: korszerű módszerek a gyerekekkel, szülőkkel, kollégákkal felmerülő konfliktusok kezelésére
  • Konfliktuskezelés az iskolában a mediáció eszköztárával
  • Agressziókezelés az óvodában és az iskolában
  • Resztoratív gyakorlatok: megtartó közösséggekkel a bullying megfékezésére

Képzéseinkről ITT olvashat bővebben

Mit tehetek szülőként, ha segítségre van szükségem?

Ne maradjunk egyedül, kezdjünk el beszélgetni a többi érintettel! Keressünk szövetségeseket a többi szülő személyében, kérjünk fogadóórát a pedagógusoktól, kérjünk támogatást az óvodai-iskolai szociális munkástól, az iskolavezetéstől. Keressünk támogatást saját magunk és a gyerekek számára, és biztosítsuk őket arról, hogy mellettük állunk. Először próbáljuk meg az érintettekkel párbeszédben maradva változásokat generálni, de ha az iskola és a szülők nem partnerek ebben, akkor érdemes írásban megkeresni először az iskolavezetést, majd ha így sem történik lépés, akkor az Oktatási Hivatalt.

Ha úgy érzi, ennél többre van szükség, keressen meg minket!

Külső szakemberként foglalkozunk:

  • Elmérgesedett vagy épp kezdődő konfliktusok kezelésével, legyen szó óvodai vagy iskolai környezetről
  • Konfliktusmegelőzéssel, hat alkalmas osztályfőnöki órasorozatunkkal, amelyben a csoportszabályok kialakítása a cél
  • Egész iskolai közösséget (osztályt, tanári közösséget vagy iskolai közösséget) érintő bántalmazásos helyzetek kezelésével

Folyamatainkat az adott helyzetre szabjuk, teljes titoktartást és maximális odafigyelést biztosítva. Keressen bennünket a bacsof@partnershungary.hu e-mailcímen!

Érdeklődés Iskolai zaklatás kezelése pedagógus továbbképzés iránt

Rendszeresen indítunk csoportokat ebben a témában. A következő csoport indulási időpontjáró, és a megszerezhető kreditek számáról írásban adunk tájékoztatást. Kérjen személyre szabott ajánlatot a kepzes@partnershungary.hu e-mailcímen!