Sérülékeny csoportok támogatása koronavírus idején

A jelenlegi járványhelyzetben egy dolog azonnal világos volt: a hátrányok a vírus okozta vészhelyzetben hatványozottan nőttek, és az elszigeteltség az online életre való átállásban csak fokozódott. Amikor a koronavírus miatt fel kellett függesztenünk a személyes jelenlétünket azokon a településeken, ahol hátrányos helyzetű csoportokkal dolgozunk, azonnal felmerült bennünk: hogyan fogjuk elérni a roma közösségeket, akikkel eddig […]

A jelenlegi járványhelyzetben egy dolog azonnal világos volt: a hátrányok a vírus okozta vészhelyzetben hatványozottan nőttek, és az elszigeteltség az online életre való átállásban csak fokozódott. Amikor a koronavírus miatt fel kellett függesztenünk a személyes jelenlétünket azokon a településeken, ahol hátrányos helyzetű csoportokkal dolgozunk, azonnal felmerült bennünk: hogyan fogjuk elérni a roma közösségeket, akikkel eddig dolgoztunk? Hogyan tudjuk újratervezni a programjainkat, hogy ne maradjanak támogatás nélkül? Mit tudunk tenni mi, akik a részvételt és az együttműködésben rejlő erőt szeretnénk megmutatni a partnereinknek? Azokon a településeken, ahol jelen vagyunk, megkerestük a roma mediátorokat, a közösségek kulcsembereit, az iskolai partnereinket, és az e-mail és csetprogramoknak köszönhetően hamar új utakat találtunk az új térben. Ez azért is volt lehetséges, mert már voltak élő kapcsolataink ezeken a településeken, bizalommal fordulhattunk egymás felé. 

 

Hogyan folytatjuk programjainkat a koronavírus idején?

  • Nyírbátorban a szülői és a pedagógus csoport messenger csoporton keresztül működik – kollégánk és a helyi mediátor koordinálásával. Gyorsan kiderült, melyik gyereknek nincs semmilyen digitális eszköze, és ki az, aki még a papír alapú tananyaghoz sem jutott hozzá. A szülők szervezkedni kezdtek, infóláncot hoztak létre, elindult egymás segítése. A szülők és pedagógusok összekapcsolása után most együtt fordulunk az önkormányzathoz, hogy mihamarabb próbáljuk meg pótolni a digitális eszközöket, helyi összefogással. A pedagógusok és a szülők részéről is felmerült gondként, hogy nem megy otthon a Kréta használata. Az egyik pedagógus a munkatársunk segítségével kisokos leírást készített. Mindjárt több házi jutott be az iskolába.
  • Csobánkán és Nagydoboson online működik tovább a Játéktár. Facebookon. Olyan közös játékokba, tevékenységekbe, beszélgetésekbe vonjuk be a helyi szülőket, amelyekkel a könnyebb strukturálni és örömmel tölteni a megnövekedett közös családi időt, és levezetni az otthoni tanulás döcögéséből adódó feszültségeket.
  • Ongán egészségügyi roma mediátorok varrnak szájmaszkot gyermekeknek és felnőtteknek a járvány időszakában. A roma mediátorok azon tagjai, akik felmérik a helyi roma közösség igényeit, és helyi összefogással tesznek A maszkokat nem váltják pénzre. Kótai Erzsébet az “Együtt a jobb egészségért: értünk-velünk” programunk keretében vált egészségügyi roma mediátorrá. Nagyon hálásak vagyunk neki, és nagyon büszkék vagyunk rá! Köszönjük!
  • Deszegregációs projektünkben kutatásban gyakorlott kollégáinkkal együttműködve online kérdőívet készítettünk, hogy tiszta képet kapjuk arról, milyen hátrányokkal indulnak a digitális oktatásra való átállásban a hátrányos helyzetű iskolák gyerekei, szülői és pedagógusai. Online kérdőívünkben olyan pedagógusokat szeretnénk megszólítani, akik olyan iskolákban tanítanak, ahol sok hátrányos helyzetű és/vagy roma gyerek jár. Szeretnénk megismerni a pedagógusok véleményét a digitális tanrendre való átállással kapcsolatban. A kérdőív a Rosa Parks Alapitvány, a Motiváció Egyesület és a Partners Hungary közös projektjének keretében készült. Kérünk minden érintettet, hogy töltse ki és terjessze kérdőívünket kollégái körében, hiszen minél tisztábban látunk, annál hatékonyabban tudunk segíteni.
Részvétel és együttműködés. Lassabban, döcögősen, de online is működik.

    Szeretne több információt kapni a témával kapcsolatban? Keressen bennünket!